Ta probíhá na sociálních sítích a stojí za ní think-tank iniciativa Advaya, jež inspiruje a vyzývá lidi k tomu, aby začali tváří v tvář klimatickým změnám a duševním chorobám provádět změny ve svých životech.
Když se na začátku letošního roku objevila na instagramovém účtu Cary Delevingne fotografie, na níž oblíbená modelka a herečka drží v ruce papír s nápisem #myecoresolution, asi nikoho nepřekvapilo, že slavná Angličanka propůjčila svůj obličej další kampani, která se snaží udělat svět lepším. V minulosti jsme ji totiž mohli vidět nafocenou například s květinami položenými ve svlečeném klíně na podporu charitativního projektu zaměřujícího se na rakovinu v gynekologické oblasti, úplně se obnažila pro kampaň organizace I’m Not a Trophy, která podporuje ochranu ohrožených zvířecích druhů a žádnou novinkou nejsou ani fotografie z charitativního výletu, na nichž Cara Delevingne tráví čas s uprchlicemi v Ugandě.
Tentokrát žena, jejíž tvář se objevila na obálkách všech prestižních módních časopisů, své síly spojila s think-tank iniciativou Advaya, která hledá řešení vzájemně propojených krizí ničení životního prostředí a duševního zdraví. Jejich akce sahají od workshopů a přednášek třeba až po projekce a panelové diskuse na festivalech. Hlavní sílu ale Ruby Reed a Christabel Reed, sestry stojící za projektem, vnímají přes sdílení obsahu přes on-line média a sociální sítě. Právě proto vznikla kampaň s názvem #myecoresolution, která odstartovala na Instagramu. Jde v ní o to udělat si fotografii, na které budete držet cokoliv, na čem bude napsán právě hashtag #myecoresolution. Ke snímku pak připojíte text, v čem spočívá vaše osobní rozhodnutí a řešení ohledně udržitelného životního stylu, které hodláte dodržovat. Pak už jen nominujete někoho ze svých přátel, aby učinil totéž.
A proč přišla trojice žen s kampaní právě v tuto dobu? „Sílící ničení životního prostředí a vzrůstající duševní onemocnění jen ukazují, že náš způsob života nefunguje ani pro nás ani pro planetu. Naše míra štěstí se bez ohledu na hospodářský růst nebo prosperitu snižuje a podle zprávy Intergovernmental Panel on Climate Change z roku 2018 máme dokonce jenom 12 let, abychom omezili katastrofické změny klimatu. Věříme, že je možná další cesta a víme, že společně můžeme vytvořit svět, ve kterém se daří lidem i planetě. Naši kampaň vnímáme i jako připomínku toho, že prostřednictvím vzdělávání, povědomí a akcí můžeme provádět obrovské změny na individuální i kolektivní úrovni,“ prozradily Christabel a Ruby v rozhovoru pro Vogue.
Známá modelka se k sesterské dvojici prý připojila po společném rozhovoru na jednom z večírků, když před nimi vyjádřila znepokojení nad stavem životního prostředí a snažila se zjistit, jak by mohla jejich organizaci pomoci. Právě tehdy ji napadlo, že by mohla svůj obličej i jméno propůjčit nějaké z kampaní a společně pak daly dohromady koncept celé akce. „Tehdy ale měla Cara velkou obavu z toho, že i když se chystá udělat velké změny, její životní styl je dosud na míle daleko od toho udržitelného a nechtěla být vnímána jako pokrytec,“ vyprávějí Christabel a Ruby.
Právě na ty jedince, kteří se mylně domnívají, že nemohou mluvit o životním prostředí, pokud sami nevedou dokonale udržitelný život, nebo že vytváření drobných pozitivních změn v jejich každodenních návycích nebude mít velký dopad, ale tato kampaň cílí především. Faktem je, že většina z nás je součástí problému. Pravdou ale je i to, že všichni můžeme být součástí řešení,“ shodují se zakladatelky projektu a dodávají, že každý by měl přebrat odpovědnost za své chování a vytyčit si jednu jednoduchou věc, kterou zvládne změnit a o které ví, že s ní bude pokračovat i v budoucnu.
A přesně to udělala i Cara. Ke své fotografii na Instagramu připsala text o tom, že přestane používat plastové láhve a brčka a také přiznání, že i když možná nikdy nebude dokonalá, rozhodla se dělat pozitivní změny ve způsobu svého života, aby pomohla předcházet změnám klimatu, ničení životního prostředí i duševním chorobám. „Při tolika cestách je pro mě velmi snadné koupit si několik plastových láhví denně, další dostávat během přehlídek nebo natáčení a večer si nechat dát do drinku v baru plastové brčko. Ale přestanu s tím. Začínám se také vzdělávat v oblasti potravinářské výroby, zemědělství, průmyslového rybolovu a hlavně současného stavu naší planety. Snažím se navíc i cvičit jógu, abych se mohla soustředit na věci, na kterých skutečně záleží a posílila sebe sama,“ přiznala šestadvacetiletá celebrita.
Ta se rozhodla chovat k planetě šetrněji poté, co během svých častých cest viděla na vlastní oči znečištěná města i pláže tunami plastu a dozvěděla se podrobnější informace o masovém odlesňování i vymírajících živočišných druzích. „Nezapomeňte ale, že tato kampaň není o dokonalosti, ale o tom jít správným směrem. Jedná se o uzdravování našeho vztahu se sebou samými a během toho můžeme postupně léčit i naši planetu. Musíme se hlavně přestat bát o problémech mluvit,“ dodává modelka.
Její instagramový příspěvek okamžitě vyvolal vlnu nadšení a lidé začali po stovkách přidávat svá vlastní řešení, jak se chovat ekologičtěji. Nejčastěji se mezi nimi objevovala rozhodnutí přestat používat plasty, vyhledávat lokální značky oblečení a udržitelnou módu, žít méně konzumně nebo být dobrovolníky při čištění pláží a oceánů. V době, kdy je každý den vyhozeno více než šedesát milionů plastových lahví a jen v Americe se podle odhadů denně použije až pět set milionů plastových brček, by možná bylo podobných kampaní potřeba víc.
A co radí dvojice Ruby a Christabel těm, kteří se chtějí chovat zodpovědněji? „Vzdělávejte se, věnujte péči svému nitru, nežijte konzumně, zkuste podpořit nějakou ekologickou kampaň a nezapomeňte se o světě přírody a udržitelném životním stylu bavit nahlas.“