Dětská pokladna, telefon, kroužky na tyči nebo třeba skákadlo. To jsou legendární hračky společnosti Fisher-Price, která slaví své 90. výročí od založení. Jelikož už značka stihla uvést na trh téměř 5000 různých produktů, je dost možné, že jste již v dětském pokojíčku o nějakou jejich hračku zakopli, uklízeli ji zpátky do poličky nebo si s ní sami hráli. Věděli jste ale, jakým způsobem pomáhali její zaměstnanci během druhé světové války nebo při letošní pandemii?
Firma Fisher-Price vznikla v roce 1930 ve vesnici East Aurora ve státě New York. Starosta Irving Price tehdy hledal příležitost pro investici v období hospodářské krize v Americe, tak spolu s Hermanem Fisherem a Helen Schelle nakonec založili společnost, která se brzy stala číslem jedna v oblasti hraček pro kojence a předškolní děti, kterým na celém světě zůstává i v současné době. My vám nyní přinášíme deset zajímavostí z její historie, které jste nejspíš netušili.
1.V roce 1934 se Fisher-Price stala první společností, která použila výraz „předškolní hračky”.
2.Herman Fisher přišel s vlastní metodou testování odolnosti hraček ještě před tím, než americká vláda zavedla oficiální nařízení k testování. Jako vysoký muž měl vyšší stůl, než je obvyklé, a proto zkoušel odolnost hraček shozením právě ze svého stolu.
3.Trojice zakladatelů společnosti zaměstnávala většinu obyvatel East Aurory, aby na počátku 30. let dokázala uspokojit poptávku po svých produktech.
4.Ve 40. letech 20. století, během druhé světové války a po pouhých deseti letech podnikání, byly výrobní možnosti společnosti Fisher-Price využity při výrobě letadlových dílů, fendrů (ochrana mola proti nárazu lodi) a beden na lékařský materiál. „Pokud válka vyžaduje celý náš závod, pozastavíme výrobu hraček na potřebnou dobu,“ řekl jeden ze zakládajících partnerů Herman Fisher.
5.Little People od Fisher-Price jsou od konce padesátých let oblíbenou řadou populárních postaviček. Mnoho postav z jejich současného nového vzhledu bylo inspirováno přáteli, rodinou návrhářů a obyvatel z vesnice East Aurora. Jeden z nich, chlapec s tričkem s límečkem, se jmenuje Eddie a je přesnou kopií čtyřletého syna Patricka Murphyho.
6.Možná znáte kultovní tlačící hračku na kolečkách Corn Popper, v němž pod kopulí skáčou míčky za doprovodu nezaměnitelného mechanického zvuku. V roce 1957 společnost vyráběla již tolik Corn Popperů, že jí došel skladovací prostor a mnoho z nich bylo uskladněno v pronajaté stodole. Bohužel však vypukl požár, a zatímco některé hračky byly nenapravitelně poškozeny, ty zachráněné nebylo kam dát. A tak bylo rozhodnuto, že je třeba se jich zbavit. Netrvalo tedy dlouho a brzy skoro všichni v East Auroře vlastnili Corn Popper.
7.Fisher-Price byla první společností, která stvořila klasickou hračku “kroužky na tyči” a ta dodnes zůstává nejlépe prodávanou hračkou na světě. Od uvedení na trh v roce 1960 se jich prodalo 52 milionů kusů, což je tolik, že by vytvořily souvislý řetěz od L.A až do Paříže. V roce 2020 byla na trh poprvé uvedena i 100% recyklovatelná verze, která je vyrobena z cukrové třtiny, jako součást přechodu společnosti na plně recyklovatelné materiály v celém jejím portfoliu.
8.Hračka Chatter Phone se stala doslova filmovou hvězdou, protože byla jedním z hrdinů animovaného filmového trháku Příběh hraček 3. Designový tým se také jednou pokusil vyměnit otočný číselník telefonu za tlačítka, protože si myslel, že by to mohlo být pro dnešní děti pochopitelnější, ale tato změna se setkala celosvětově s negativní reakcí, takže se docela rychle vrátili zpět k otočnému číselníku. Pro již více než 27 milionů lidí se už tento přístroj stal prvním telefonem, který v životě vlastnili. V současné době je navíc jediným telefonem s rotačním číselníkem, který se na světě vyrábí.
9.V roce 2020, během celosvětové pandemie COVID, Fisher-Price znovu pomohl společnosti tím, že nasadil své týmy designerů. Ti pak tvořili obličejové masky, které pomohly uspokojit značnou poptávku po těchto pomůckách.
10.Kromě toho společnost Fisher-Price vydala speciální edici řady sběratelských akčních figurek, postaviček Little People v podobě záchranářů s názvem „Thank you heroes”. Veškeré zisky jdou na #FirstRespondersFirst.