Raiffeisenbank je již patnáct let partnerem organizace Junior Achievement, kterou v Čechách v roce 1992 založil Tomáš Jan Baťa. Kromě vzdělávání dětí a mládeže se organizace zaměřuje také na rozvoj znalostí a dovedností učitelů v oblasti kreativní a tvořivé práce se studenty.
JA Czech je nezisková vzdělávací organizace, která již 27 let realizuje na školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Díky organizovaným aktivitám se mladí lidé učí nejrůznějším dovednostem v oblasti podnikání a finanční gramotnosti. Ve spolupráci se školami se daří vytvářet také motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností studentů a učitelů v rámci podnikatelského vzdělávání. Jedním z partnerů, kteří JA Czech dlouhodobě podporují, je i Raiffeisenbank. Ta si již od roku 1998 klade za cíl v rámci spolupráce s JA Czech zvýšit finanční a IT gramotnost společnosti. Smyslem je poskytnout mladým lidem praktické ekonomické vzdělávání i umožnit jim takto získané informace vyzkoušet v praxi. Konkrétní zkušenosti získávají studenti zapojením se do soutěže Firma roku, kde si vyzkouší podnikání v realitě studentského „podnikatelského“ prostředí.
Raiffeisenbank je partnerem hned dvou soutěžních kategorií této soutěže, a to Studentský leader roku a Učitel podnikání. „Nejlepší na celém partnerství je, že nabízíme studentům unikátní možnost vyzkoušet si radosti i strasti podnikání. Není to žádná simulace, ale reálná podnikatelská činnost s reálnou konkurencí, reálnými zákazníky a reálnými omezeními v podobě regulace. Největší radostí pak je, když se absolventi našeho programu a účastníci soutěže dokážou prosadit následně v jejich životě. Příkladem za všechny může být Petr Andrýsek, který založil úspěšnou social media agenturu Socialsharks, která působí nejen v České republice, ale rovněž v Gruzii,“ říká Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank.
ČESTMÍR ONDRŮŠEK
Ředitel oddělení Compliance & Financial Crime Management, Raiffeisenbank
Kdy a za jakých okolností se RB stala partnerem soutěže Studentská firma roku?
Raiffeisenbank je dlouholetým partnerem této soutěže, pokud mě paměť neklame, tak od roku 2003, a to díky tehdejšímu členu představenstva Rudolfu Rabiňákovi, který navázal na jeho spolupráci s Nadací Junior Achievement v jeho předchozím angažmá. Byl jsem tehdy požádán o koordinaci spolupráce Raiffeisenbank s nadací a ta funguje dodnes.
Kolik studentských firem se do soutěže letos zapojilo?
Zde musíme rozlišovat mezi účastí na programu Nadace Junior Achievement v rámci povinných či volitelných předmětů ekonomie, které se vyučují na vybraných středních školách, a pak samotnou účastí v soutěži, která na ně navazuje a je dobrovolná. V prvním případě hovoříme o asi 200, v druhém pak zhruba o 50 studentských společnostech, které měly zájem seznámit širší veřejnost s výsledky svého podnikání a zabojovat o možnost reprezentace České republiky na evropském finále, které letos organizovala portugalská pobočka Nadace Junior Achievement.
Jak se vybírá a vyhodnocuje, kdo se dostane do užšího výběru?
Při standardním průběhu hodnotíme společnosti podle jejich dosažených výsledků, prezentace na pódiu, výroční zprávy či kvality prezentace společnosti na výstavním stánku. Letos to to byla díky on-line průběhu větší výzva.
Kdo, či jaký počin vás za poslední roky v soutěži zaujal nejvíc?
Je jich celá řada, každý rok se vždy dočkám nějakého překvapení. Mně osobně se vybavuje například studentská společnost, která vyvinula a prodávala společenskou hru pro nevidomé, kterou jsem si měl možnost zahrát. Obecně se postupem času projevuje i u studentských společností snaha o společenskou odpovědnost a řada z nich kromě své činnosti podporuje i zajímavé projekty v této oblasti.
ALENA AICHLMANOVÁ
Projektová manažerka, Junior Achievement
Kolik učitelů se letos zapojilo do soutěže Učitel podnikání?
V letošním školním roce jsme spolupracovali s 549 pedagogy z celé České republiky. Díky dlouhodobé podpoře Raiffeisenbank se nám daří jak zvyšovat počet zapojených pedagogů, tak i zkvalitňovat programy JA Studentská firma a JA Učitel podnikání.
Museli si učitelé nejprve projít nějakými konkrétními workshopy?
Ve spolupráci s Raiffeisenbank se snažíme rozvíjet české školství a workshopy pro pedagogy jsou základním kamenem této snahy. V každém školním roce jsou připravené dva druhy seminářů – základní, na němž se seznámí se vzdělávacím programem JA Studentská firma, a seminář pro pokročilé – které zahrnují tematické bloky (marketing, HR, finanční řízení atd). Účast na těchto seminářích není povinná, nicméně pedagogům dá praktické znalosti a dovednosti potřebné k práci se studenty. Obou typů seminářů pořádáme během školního roku několik. Je to z důvodu, abychom hlavně novým pedagogům dali možnost výběru termínu, v případě seminářů pro pokročilé pak proto, že každý ze seminářů obsahuje jiná témata.
Co má takový učitel podnikání konkrétně na starosti?
Učitel pomáhá studentům hlavně v počátku založení studentské firmy – s administrativou a základním nastavením. Později by měl spíš dohlížet, jestli firma „šlape“, tj. zda každý plní své úkoly a tým jako celek dobře funguje, a také na propojení mentora a studentské firmy. Snažíme se pedagogy navést k tomu, aby si předmět podnikání studenti zvolili sami, podobně jako rozdělení rolí ve firmě spíš, než aby vše nastavil pedagog. Program JA Studentská firma stavíme na třech pilířích, jimiž jsou podnikavost, finanční gramotnost a příprava na zaměstnání.
Jaké jsou plány do budoucna?
Nyní jsme ve 14 procentech českých středních škol. Naším cílem je dostat se s programem na 50 procent škol. Spolupráce s pedagogy je nejzásadnějším nástrojem, jak tohoto cíle dosáhnout, a proto jim chceme i nadále poskytovat maximální podporu jak formou seminářů či webinářů, tak například mentoringu, kdy studentské firmy propojujeme s odborníky z našich partnerských firem. Ti pak studenty vedou po odborné stránce, neboť jim mohou předat zkušenosti z praxe jak velkých korporátů, tak i menších podniků. Také chceme pokračovat s tradičním projektem Raiffeisenbank Leadership Student Award, ve kterém podporujeme a oceňujeme studentské lídry.