Než roztočíte výplatu ve všudypřítomných výprodejích, na chvilku se zastavte. Kolik toho vlastně potřebujete? Jak dlouhý bude životní proces vašeho trička nebo bot? Značka navrhne novou bundu, v továrně ji ušijí, obchody vyvěsí s nálepkou „akční cena“, abychom si ji koupili a po pár nošeních ji opotřebenou odhodili na skládku. Tento lineární módní systém se neustále zkracuje, protože ze sezonních kolekcí se stávají téměř týdenní trendy. Haldy odpadu rostou. Suroviny mizí. Životní prostředí trpí. Kruh se uzavřel.
Dvacet procent celosvětového znečištění vody a deset procent všech CO₂ emisí jde na vrub
textilnímu průmyslu. Šedesát pět procent jeho materiálů se vyrábí z fosilních paliv. Devadesát dva milionů tun oblečení skončí každý rok na skládce. Není žádným tajemstvím, že negativní dopad módy na životní prostředí je veliký a že udržitelný scénář se nevyvíjí dobře. Tak nějak tušíme, že je potřeba udělat změnu a že to nové tričko za 50 korun skutečně nedává smysl. Jak ale zažitý systém přepracovat s ohledem na planetu? Módní revolucí v podobě cirkulárního oblečení.
Nestačí zakrýt chyby
Zátěž je dneska natolik bolestivá, že už nestačí použít jen povrchovou náplast. Pryč s greenwashingovými aktivitami. Módní průmysl potřebuje kompletní restrukturalizaci, která bude léčit utržené rány. Naštěstí víme, jak na to. Plán existuje. Roku 2014 s ním přišla doktorka Anna Brismar, když představila koncept cirkulární módy. Vychází ze známé cirkulární ekonomiky, tedy systému soustředěného na minimalizaci odpadu a maximální využití zdrojů. Stejnou myšlenku aplikovala na módu jako průvodce krok za krokem.
Cirkulární módu lze podle Brismar definovat „jako oděvy, obuv nebo doplňky, které se navrhují, získávají, vyrábějí a poskytují se záměrem, aby se zodpovědně a efektivně používaly co nejdéle a aby byly uváděny do oběhu ve společnosti v co nejhodnotnější podobě, a poté se bezpečně vrátily do biosféry, když již nebudou člověku k užitku.“
Každá část životnosti výrobku je cyklická. Funguje v cyklu. Systém tedy klade důraz na to, aby se oděvy a doplňky produkovaly daleko významnějším způsobem a už při výrobě se myslelo na to, co s daným kusem bude na jeho konci. Začátky i konce jsou stejně hodnotné. Znovu se využívají zdroje, které už módní průmysl má. Podle nadace Ellen MacArthur Foundation může systémový posun přinést obchodní a ekonomické příležitosti, poskytnout environmentální a společenské benefity, budovat dlouhodobou odolnost. Ale jen za podmínky, když se přechod k oběhovému hospodářství nezaměří pouze na snížení negativních vlivů lineární ekonomiky.
Tři hlavní principy cirkularity
1. Odstranění odpadu a znečistění
V prvním bodě jde o to, aby při produkci nevznikal odpad a neznečisťovaly se vzduch, půda a voda. Aby se tedy v módě využíval už existující textil, aby se vyrábělo z ekologických materiálů, barviv a komponentů, aby se každý kus látky aplikoval do posledního milimetru, aby se od fosilních paliv uhýbalo k čistším zdrojům energie.
2. Udržení produktů a materiálů v provozu
Druhým bodem je dlouhý provoz. Neboli dlouhodobá životnost s přihlédnutím k možnosti oprav, obnov, renovací či recyklaci. Je potřeba na to myslet už při samotném navrhování výrobku. Použít kvalitní látky a součástky jako zipy a knoflíky, zesílit švy, aby se po prvním nošení neroztrhly, dbát na to, aby oblečení dobře sedělo, využívat stoprocentní vlákna místo směsové tkaniny pro maximalizaci recyklovatelnosti, preferovat zcela přírodní vlákna, barviva a komponenty, aby byl finální kus kompostovatelný, navrhovat výrobky tak, aby šly opravit apod.
3. Regenerace přírodních systémů
Třetí bod už naznačil ten první. Cirkulární systém nebude fungovat, pokud bude poháněn neobnovitelnými zdroji. Cirkularita spočívá v tom, že si ze Země nevezmete víc, než jí opětovně vrátíte. Že se móda bude vyrábět regenerativním způsobem.
Jak na kruhovou módu
Když byste fast fashion značce řekli, že musí vyrábět méně, jakou očekáváte reakci? Pravda je, že žijeme v enormní záplavě oblečení, bot, šperků a dalších doplňků. Takový prodejce Shein inzeruje každý den tisíce nových stylů. Tisíce! Módní značky se transformovaly z uvádění kolekcí párkrát za rok k představení nových řad na bázi týdnů. Cirkulární móda proto v prvé řadě nabádá vyrábět a nakupovat v daleko menším rozsahu. Žádná nadprodukce a nadměrné zpracování zdrojů totiž do jejích osnov nezapadá. I kdyby se pro tkaniny, barviva a další věci aplikovaly obnovitelné zdroje, vyrábí se daleko rychleji, než jsou zdroje schopné se obnovit. V případě, že produkujete stovky milionů oděvů ročně, určitě nemyslíte na jejich kvalitu a odolnost. Naopak podporujete myšlenku, aby zákazník starý kousek jednoduše odhodil do koše a nahradil ho novým. Nadvýroba hází oblečení a spol. do kolonky jednorázového zboží.
Značky by měly navrhovat bez odpadu a s ohledem na cíl. Měly by podporovat životnost svého zboží tím, že budou zdarma nebo za malý poplatek nabízet programy oprav. Spotřebitelé by měli ze svého šatníku vytěžit maximum. Ne nadarmo se říká, že nejudržitelnější kus oblečení je ten, který už vám visí ve skříni. Opravujte. Hledejte švadleny, když to sami neumíte. Nenošené věci vyměňujte se svými blízkými. Rozhodně je nevyhazujte, objeví-li se malá dírka nebo skvrna. Tkaninu využijte jinak, když už se oděv nedá nosit nebo opravit. Kompostujte, je-li to možné. Buďte kreativní. A pamatujte, že termín „konec životnosti“ by v cirkulární módě vlastně vůbec neměl zaznít.
Cirkulární revoluce v českých rukou
Jedním slovem Nilmore®. Zodpovědné kroky musí podniknout průmysl, ale ani my spotřebitelé nesmíme jen potichu přihlížet. Méně nakupujte, a když už nakupujete, dělejte to u udržitelných a cirkulárních značek. Sílící spotřebitelský tlak má potenciál popíchnout výrobce ke změně. Nikdo nechce přicházet o své tržby.
Zpátky k Nilmore®. Jde o inovativní start-up, který se rozhodl změnit svět. A nezůstal přitom jen u slov. Protože výroba surovin a tvorba odpadu jsou dvě fáze života oblečení, které nejvíce poznamenávají přírodu, vyvinuli autoři značky cirkulární varianty, které právě tyto dvě části eliminují. Koupíte kardigan, užíváte si jeho nošení, po obnošení ho Nilmore® vrátíte zpátky, oni ho zrecyklují a vyrobí nový. Této cirkularity dosahují díky speciálně vyvinutému textilnímu materiálu cPLA, který se běžně získává z obnovitelných zdrojů jako kukuřice či cukrová třtina. Použijí ho však jen jednou, a pak ho v rámci recyklace drží v oběhu. Výsledkem je nulový odpad a úspora vstupních surovin. V porovnání s klasickými bavlněnými kousky se dokonce mluví o 50krát nižší spotřebě vody a 17krát menší uhlíkové stopě. Takový svetr se přece bude radostněji nosit, i bez ohledu na fakt, že sám o sobě je materiál příjemný, hypoalergenní, dobře odvádějící vlhkost a chránící proti UV. Více informací najdete na stránkách nilmore.com.
Cirkulární móda není trend. Je to nový a lepší způsob fungování ve světě, který je omezený zdroji, časem i místem. Musí přijít změna. Protože, když nenastane, lineární přístup nás opravdu dovede ke konci. A pohádkový pravděpodobně nebude.