Není to náhodou i váš případ? Zapracujte na tom a ušetříte si spoustu nervů a času, který byste strávili blouděním ve slepých uličkách.
1. Budujete
Nemáte strategický plán, do finančních procesů se vám nechce, ale už kreslíte logo, hledáte prostory a zakládáte eseróčko? Zadržte. Na začátku nepodnikáte, na začátku testujete. Přepněte se z budovatelského režimu do testovacího módu a svůj nápad nejprve nechte projít zatěžkávací zkouškou.
2. Jste zamilovaní do svého nápadu
Je to váš miláček, vaše dítě. Nevidíte na něm žádné chyby. Ajaj, omyl! Nezamilujte se do svého nápadu, zamilujte se do problému, který řešíte. Jen tak zvládnete sundat růžové brýle a každá zpětná vazba vás posune mílovými kroky kupředu. První nápady jsou jako první lásky. Ne vždy vyjdou a je to tak dobře. Buďte promiskuitní a nápady střídejte jako ponožky. Jen tak dojdete k tomu pravému.
3. Neznáte svou cílovku
Myslíte si, že je váš projekt vhodný pro muže i ženy, ideálně od 0 do 100 let? Pokud neprodáváte Člověče, nezlob se, pak byste své ambice měli rozhodně snížit. Buďte specifičtí a představte si konkrétního člověka. Jak vypadá, kde nakupuje, kolik má dětí, jaké má vzdělání i příjem. Jen tak se můžete soustředit na Aničku Sečtělou a nebudete chtít zbytečně zaujmout Zdeňka Pracanta.
4. Bojíte se jít do terénu
Na zpětnou vazbu jste se zeptali své maminky a nejlepšího kamaráda. Pokud nejste ostýchaví, možná jste oslovili tchána a sousedku. A přitom jste to udělali úplně zbytečně… Vaše rodina a kamarádi totiž nejsou vaše cílová skupina. Oslovte ty, kterým svůj produkt opravdu budete prodávat. Vyrazte ven, ptejte se na ulici. Nebo volejte těm, o které skutečně stojíte. Jen oni vám otevřou oči.
5. Neumíte se prodat
Máte skvělý byznys plán, ale než ho někomu popíšete, sami se ztrácíte. Přitom stačí jediné, jedna dokonalá prezentace. Dejte si na čas a naučte se vyprávět svůj příběh. Na zaujetí svého publika máte jen pár vteřin. Nenechte si je utéct mezi prsty.
6. Nepracujete se svými silnými stránkami
Jste skvělý stratég, ale staráte se o copywriting. Umíte učit, ale topíte se ve finančním plánování. Jde vám zahradničení, ale bojujete s webovkami. Poznáváte se? Na podnikání nemusíte být sami. Najděte si parťáka a dělejte to, v čem skutečně vynikáte. Ušetříte si tak spoustu času i starostí.
7. Více mluvíte, méně posloucháte
Konkurenci se snažíte přesvědčit o tom, že budete nejlepší na trhu. Ale nenapadlo vás se s nimi spojit a zeptat se na jejich zkušenosti. Škoda. Málokdo vám nepomůže, pokud budete přínosem pro své odvětví, buďte si jistí, že vás i konkurence uvítá na trhu.
Pokud rozjíždíte společensky prospěšné podnikání a nechcete dělat tyto chyby, přihlaste se do 7. ročníku akcelerátoru 3-2-1 dílna a naučte se z nápadu vybudovat vlastní byznys. Přihlášky do programu běží do 24. dubna. Více info na www.321dilna.cz/dva.
Autorka vede sérii podcastů Bez grantu?!, v nichž podnikatelé vyprávějí o svých zkušenostech z byznysu i sociální sféry.