„Kláru jsem jako herečku adoroval dlouhodobě. Měl jsem tu možnost se s ní potkat na focení před dvěma roky. Tam jsem se do ní platonicky zamiloval,“ vysvětluje designér Jiří Hofbauer, proč si na focení své první kolekce, jež vznikla ve spolupráci s krejčovstvím SALONč4, vybral právě Kláru Issovou.
„Klára je naprosto… angličtina pro to má krásný výraz: remarkable, což znamená nevšední v každém ohledu. Klára přijde do místnosti a okamžitě se změní energie místa. Pozitivně!“ neskrývá autor svůj obdiv k herečce. „V loňském roce mě oslovila, abych ji oblékl na festival v Karlových Varech. Tím začala naše spolupráce i přátelství. To, že souhlasila s nafocením kampaně, byla velká laskavost, ale i nejkrásnější dárek k mým narozeninám, který mi mohla dát.“ Druhou tváří kampaně je jeho múza, modelka Aneta Khairi.
Zkušenosti a podněty ke vzniku kolekce sbíral Jiří Hofbauer během desetileté kariéry stylisty a módního redaktora: „Kromě psaní módních textů, stylingu editorialů pro nejrůznější časopisy, módních kampaní, reklam a hudebních klipů se věnuji i osobnímu poradenství. Snad každá klientka pronesla věty typu: Nejsou ty kalhoty v zelené? Není ta sukně kratší? Není to sako delší? Jsem zvyklý věci nechávat upravovat nebo šít přímo na míru. Přijde mi vlastně logické, že vznikla takto osobitá řada modelů. “
Vyčnívat z davu
Kolekce, kterou nafotil Michael Dvořák, zahrnuje 25 společenských outfitů, především velkých večerních rób. Vychází to z toho, s čím se Jiří Hofbauer coby stylista setkává nejčastěji. „Většina mé klientely jsou celebrity. Málokdo z nich mě požádá o denní (chcete-li civilní) outfit. Nikdo po mně nechtěl pohodlné plátěné kalhoty. Vždy všichni chtějí něco, co nikdo neměl, neviděl. Chtějí být jiní v davu. Tedy není to kolekce určená na denní nošení,“ říká autor.
Přesto můžeme mezi modely vidět bílá trička s nápisy, která se rozhodně dají obléknout i ve všední dny. „Chtěl jsem do kolekce vmísit milníky – nositele názoru. Bílé tričko je pro mě spolu s bílou košilí stavební základ šatníku. Je to něco velmi osobního,“ svěřil se designér. „Všechno jsou to hesla, mantry či myšlenky, které celou kolekci od začátku provází.“
Nejvíc ohlasů zatím přichází na slogan Brno is new Paris. Co bylo jeho podnětem? „Šití probíhalo v zakázkovém krejčovství SALONč4, jež sídlí v moravské metropoli. Tvorba kolekce byl krásný návrat do rodného města a hlavně práce v ateliéru, kde jste obklopení lidmi s roky zkušeností. Tohle vás inspiruje a pohání dál. Proto mi přišlo logické, vtipné a pro někoho i rebelské udělat jedno tričko s nápisem Brno is new Paris. Je to svým způsobem poklona lidem na dílně.“
Myšlenka udržitelnosti
Všechny modely vznikaly podle autorovy zásady 6C, tedy šesti podmínek (conditions), jimiž se chce v tvorbě řídit. Sestavil je v reakci na své rozčarování a obavy z klimatické krize i pandemie, během níž začal kolekci připravovat. Myšlenka 6C vychází z těchto anglických bodů: couture (úcta ke krejčovině a kvalitnímu zpracování a materiálům), contemporary (reflexe aktuálních globálních trendů), customized (přizpůsobení na míru zákazníka), combinable (kombinovatelnost jednotlivých kusů jako podstata odívání), conscious (udržitelné materiály a styl výroby) a completely (nakupování s rozmyslem a kompletní spotřebování materiálů).