Pražané, kteří mají Lítačku, si zvykají na to, že si mohou půjčit kolo zdarma. Loni takto uskutečnili přes půl milionu jízd.
Praha se inspirovala u jiných světových metropolí a v roce 2021 rozšířila komfort veřejné dopravy o další alternativu – bikesharing. Funguje to tak, že všichni majitelé elektronické předplatní jízdenky pro Prahu mají prvních patnáct minut používání sdílených kol zdarma. Tuto příležitost mohou využít dvakrát denně, to je akorát na cestu tam a zpět.
Pilotní projekt se ukázal být úspěšným, proto na něj loni v létě navázala veřejná zakázka pro provozovatele sdílených kol Nextbike a Rekola, kteří službu zajišťují dál ve stejném režimu. „Pilotní projekt spolupráce sdílených kol a Pražské integrované dopravy běžel od října 2021 a za tu dobu ho využilo přes 23 tisíc lidí, kteří provedli celkem 343 tisíc výpůjček. Rekordním dnem byl 23. červen, kdy evidujeme 3239 výpůjček,“ uvedl v červenci náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Výhodná kombinace pražské Lítačky a služby sdílených kol výrazně zlepšuje možnosti pohybu po Praze. Ze získaných dat se ukázalo, že nejčastěji si lidé takto půjčují kola právě u stanic metra nebo tramvajových zastávek. Cyklistická doprava je tak skvělým prostředkem, jak se od stanice MHD nebo vlaku dostat domů nebo do práce co nejrychleji,“ informoval ředitel ROPID Petr Tomčík.
Praha nyní zveřejnila čísla za celý loňský rok. Zápůjčku kola v roce 2022 využilo celkem 34 tisíc majitelů Lítaček. Většina z nich (81 %) tuto službu používá opakovaně, pouze necelých 19 % si vystačilo jen s jednou jízdou. Celkový počet výpůjček přesáhl 567 tisíc. Data PID ukazují, že nejvíce jízd probíhá časně ráno, další vrchol pak nastává ve tři hodiny odpoledne. Nejvytíženějšími dny jsou pondělí až čtvrtek, o víkendu padá počet výpůjček o polovinu.