Adam Štěch v pražské Winternitzově vile připravil výstavu, v níž spojil své dvě velké záliby: cestování s designem a architekturou minulého století. Představuje na ní výjimečné stavby organické architektury z celého světa.
Teoretik, publicista a pedagog Adam Štěch se dlouhodobě zajímá o architekturu a design od počátku 20. století po 70. léta. V roce 2006 se pustil do ambiciozního projektu s cílem zdokumentovat skryté skvosty modernistické architektury. Výsledky svého pátrání v třiceti zemích světa vydal v roce 2020 v publikaci Modern Architecture and Interiors. Na svoji práci nyní navazuje výstavou, která se zaměřuje na neprávem opomíjený proud modernismu – organickou architekturu.
Modernismus v souladu s přírodou
Jak připomíná anotace výstavy Mezi přírodou a člověkem: Po stopách organické architektury, organická architektura se začala rodit na přelomu 19. a 20. století a na počátku byla spjatá s tvorbou amerických architektů Louise Sullivana a Franka Lloyda Wrighta, který je též autorem jejího názvu. Organické architektuře se věnoval také pionýr skandinávského modernismu Alvar Aalto.
Stavitelé se v té době kriticky vymezovali vůči přílišné racionalitě a univerzalitě funkcionalistické tvorby a snažili se najít nové způsoby, jak moderní architekturu ideálně zasadit do krajinného kontextu a vytvořit harmonický vztah mezi lidským obydlím a přírodou. Na rozdíl od racionálních tendencí evropské moderny tak přinášela organická architektura emocionální rozměr forem. Originálně propojovala budovy s přírodními prvky (jednou z nejznámějších staveb je Wrightův dům postavený na vodopádu), kopírovala přírodní tvary, využívala přírodní materiály. Ovšem ne vždy.
„Ne všechny organické stavby jsou si podobné. Je těžké najít formální souvislosti mezi ranými prérijními domy Franka Lloyda Wrighta z počátku 20. století a opulentními otevřenými prostory Johna Lautnera z 60. let. Všechny ale spojuje to, že stavbu, její formu i užití chápou jako organickou věc, která vznikne ze zárodku myšlenky a rozvine se v plně artikulovaný, pestrý a jednotný architektonický artefakt,“ píše ve své knize o organické architektuře Organic Architecture, The Other Modernism přední americký kritik a historik Alan Hess.
„Naše výstava Mezi přírodou a člověkem: Po stopách organické architektury je koncipována jako obsáhlý fotografický atlas rozmanitých forem a tendencí organické architektury, představující stovky příkladů z různých období a zemí od svého počátku až do 70. let 20. století, rozčleněných do tematických a chronologických celků. Klade si za cíl organickou architekturu kategorizovat a ukázat všechny její rozmanitosti, jak o nich píše Alan Hess. Všechny stavby jsou prezentovány tak, jak jsem je během svých cest zachytil,“ vysvětluje Adam Štěch.
Jednou z výjimečných budov, které budete moct obdivovat na jeho fotografiích, je kalifornský dům Ala Struckuse, který je poslední realizovanou stavbou předního představitele organické architektury v Americe Bruce Goffa. Privátní rezidenci ve čtvrti Woodland Hills pro rodinu leteckého inženýra Ala Struckuse Goff dokončil v roce 1982, krátce před svou smrtí. Válcový tvar vysoké budovy obložené dřevem a okna ve tvaru očí oslavují krásu přírody. Princip oblých linií pokračuje v interiéru, který je hravým a útulným prostorem plným světla.
Výstava Mezi přírodou a člověkem: Po stopách organické architektury můžete ve Winternitzově (Loosově) vile navštívit až do 9. července 2023.