Posledních deset let udává směr a dodává švih všem eventovým realizacím v rámci ilustrátorského studia DRAWetc. Hanina Holá je královna murálu, ale hlavně podporovatelka a dula ilustrátorů. Jak pracuje tlumočnice zadání mezi klientem a tvůrcem?
Velkou péči věnuje Hanina Holá vymýšlení unikátních exhibicí, takzvaných art battlů a prezentaci současné ilustrace na nejrůznějších festivalech. Její specialitou jsou nejasná zadání typu „něco vymyslete“ – to umí na požádání a zvádne to do druhého dne.
Popsala byste nám, co je vlastně mural?
Mural je malba v exteriéru nebo i interiéru na dům, zeď ve veřejném prostoru, na zakázku, tedy legální malířské práce. Já ale nevnímám mural art pouze jako reklamu. Je to zároveň možnost, jak pracovat s danou lokací, podpořit různé výtvarníky a dotvořit atmosféru města a konkrétního místa.
Jak jste se ke své práci dostala?
Díky práci ve studiu DRAWetc. Byla i vhodná doba a Vladimír Strejček (zakladatel studia) stejně jako já vnímal tento trend a potenciál, co dalšího by se dalo počmárat a dělat jinak. Takže jsme si řekli, že to zkusíme a díky osvíceným klientům, kteří se nebáli jiné formy propagace, jsme dostali příležitost a už to jelo.
Jak probíhá realizace?
Celá akce se skládá ve zkratce ze tří fází. První je vývoj motivu – co se bude malovat, druhou fází je příprava a různá povolení, řešení barev, postupu, časový harmonogram, tým výtvarníků, výběr plošiny… A třetí fází je realizace, tedy malba na plochu. Je to časově, logisticky i řemeslně náročné, ale ten pocit z malované věci je prostě výrazně jiný než jakákoli reprodukční technika. Stojí to za to. Je to kreativní proces, nechybí práce v dešti, ve větru, v noci, v plném provozu zásobování kamionů. Malba pomocí koštěte v rámci nové budovy na Masaryčce, kde jsem velmi rychle zjistila, jak jednoduše se dá pořezat během milisekund. Génius loci každé lokace v Plzni pod mostem, v Brně u armády spásy… Nejvíc mě baví reakce kolemjdoucích, místních a názory všech, kteří k tomu mají co říct. Myslím, že si kolikrát klient ani neuvědomuje, co všechno se může stát. A já u toho vždy trnu a mám o všechny starost.
Jaký projekt byl pro vás největší výzva?
Pro mě je výzva každý projekt. Pokaždé je něčím jiný a to mě na tom baví. Nejintenzivnější byl ale asi první a zároveň největší mural, u kterého jsem byla, a to hala v Humpolci. Malovalo se na začátku zimy, za plného provozu zásobování kamionů a já vůbec netušila, co mě čeká. Ale nelituju, pokaždé je to super adrenalin. Z posledních realizací je to rozhodně Masaryčka. Šlo o mural art jednak do ostře sledovaného a prestižního projektu pro novou klientelu a taky první realizace, kde jsme spolupracovali s umělou inteligencí. Byla to reakce na vysokou míru technologií v té vlastní architektuře. Chtěli jsme využít kolektivní mysli AI a vidět, „co na to řekne“.
Máte nějaký mural sen?
Rozhodně by mě lákalo realizovat něco pro Prahu. Mám už léta vyhlídnuté dvě zdi: jedna je u muzea Kampa a druhá vede z Malostranské ulice nahoru k hradu, jezdí kolem ní tramvaje. Ale po několika pokusech mám pocit, že je to naprosto nereálné a taky, že v tom neumím chodit (politika, kontakty). Celkově jsem měla, a asi pořád mám, ideu mural artového festivalu, který by zviditelnil Prahu a zkultivoval určitá problematická místa.
Za čím Hanina Holá stojí
– mural art pro Netflix k seriálu Arcane (Praha a Athény)
– mural art pro drogerie dm
– London Loop, event v Londýně ve spolupráci s Global Street Art, art development (McDonald)
– mural art pocta Josefu Bryksovi
– Mercedes 24ride (24hodinový online streaming s Leošem Marešem)
– Birne, edice ilustrátorských aut
– FCKN Cancer (charitativní projekt)
– Maroldovo panorama, videoklip Hentai Corporation, komiks Kytice, Karaoke battle, Hyper Talks, Adidas, Designblok, Signal festival, časopis REDWAY