Výstava Objects of Desire by SIN feat. Benedikt Renč, která potrvá od 21. listopadu do 20. prosince 2024 v Hauch Gallery v Karlíně, nabídne artefakty vytvořené inovativní sklářskou technologií Vitrum Vivum pod značkou SIN a přinese netradiční pohled na užité umění v interiéru. Doplní je dosud nezveřejněné snové fotografie Benedikta Renče.
Výstava Objects of Desire je koncipována jako surrealistický pokoj, který pod kurátorským vedením Ronyho Plesla propojuje zdánlivě nesourodá díla do nečekaných souvislostí. Umělci jako Jiří Černický, Ondrash & Kašpárek, Krištof Kintera, Milan Knížák, Arik Levy, Laura Limbourg, Pasta Oner, Rony Plesl, Paulina Skavová a Richard Štipl ukazují, jak se z obyčejných objektů mohou stát díla s hlubokým uměleckým poselstvím. Výstava propojuje menší užitné předměty s monumentálními plastikami, mezi nimiž vyniká například Forbidden Fruit – paraván z křišťálového skla navržený Richardem Štiplem. Tento fascinující objekt je doplněn ručně vyřezávaným dřevěným podstavcem, který dodává dílu další rozměr, a demonstruje tak symbiózu skla a dřeva. V kolekci SIN se rovněž poprvé představí šestiramenný lustr od Ronyho Plesla a svítidlo inspirované tvarem včelí plástve, které společně přinášejí zcela novou estetiku do uměleckého designu interiérů.
Výstava bude demonstrovat skrze objekty různých tlouštěk, barev, vah a struktur možnosti a způsoby využití sklářské technologie Vitrum Vivum. K vidění bude také reliéf dubové kůry, který Rony Plesl obtiskl do své velkolepé instalace Stromy rostou z nebe na Benátském bienále výtvarného umění v roce 2022.
Významnou součástí výstavy jsou fotografie Benedikta Renče, které dosud nebyly veřejně prezentovány. Jeho práce reflektují pojetí reality skrze skleněnou čočku fotoaparátu, která mnohdy není úplně shodná s reálnem a vytváří sen o někom, kdo třeba vůbec neexistuje. Vytváří tak snový svět, kde se realita mísí s iluzí, a divák je přenesen do prostředí, které balancuje mezi skutečností a fantazií.
Prodejní výstava Objects of Desire by SIN feat. Benedikt Renč bude probíhat od 21. listopadu do 20. prosince 2024, vždy od středy do neděle, od 12:00 do 18:00. Začátkem prosince vyjde katalog k výstavě, který čtenáře provede expozicí a nahlédne do mysteria sklářského studia SIN, v němž působí Josefína Pleslová.
Umělecká rodina
Josefína je druhou nejstarší dcerou Ronyho Plesla. Vystudovala Arts management na pražské Vysoké škole ekonomické a kurátorská studia na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Pracovní kariéru v uměleckém světě zahájila ve studiu svého otce a nyní je součástí společnosti SIN, která propojuje studio s galerií a spolupracuje s vybranými umělci na realizacích unikátních děl. Díky revoluční technologii Vitrum Vivum, vyvinuté sklářským mistrem Jiřím Šínem, galerie umožňuje zhmotnit jakoukoliv kreativní vizi. Charakteristickým rysem je tavení skla do uzavřené formy bez viditelné hladiny, což umožňuje vznik jednolitých plastik s realistickou strukturou a vysokou řemeslnou kvalitou.
„Naším cílem je kooperovat s umělci, kteří nejsou primárně skláři, a dát jim možnost zrealizovat svoji uměleckou myšlenku ve skle a vytvořit objekt na pomezí volného a užitého umění. V českém prostředí jde o kompletně nový koncept,“ vysvětluje. Z Josefíny je tak produkční na plný úvazek.
„Mám ráda organizovanost, baví mě, když se něco děje. Jsem spíše introvert, ale profese mě učí být samostatná a otevřenější. Práce v rámci rodiny přináší pocit, že musím být ještě lepší. Nechci tátu zklamat jako šéfa,“ líčí upřímně. Od otce prý dostala do vínku především vkus a smysl pro detail. „Máme podobný černý humor, jsme detailisti a zajímají nás příběhy. Táta umí perfektně formulovat myšlenky, já se to od něj učím,“ prozrazuje. Na otázku, jaký je Rony otec, neváhá s odpovědí: „Je citlivý, někdy věci hodně prožívá, možná se občas až zbytečně něčím trápí. To je ale přirozená vlastnost umělce, jinak by nevznikala tak dobrá díla.“ Táta je pro Josefínu velkou inspirací. S jeho druhou manželkou Šárkou mají skvělý vztah. Prozrazuje, že to tak má i její maminka, Ronyho první žena: „Jsem ráda, že si jako rodina rozumíme a držíme spolu.“