Žena, která byla u zrodu punkového hnutí, ikona, jež řadu let ovlivňuje svět módy i zarytá enviromentální aktivistka, která poukazovala na dopady průmyslu na životní prostředí mnohem dříve, než se o ekologii a udržitelnost začal zajímat celý svět. I letos Vivienne Westwood vede svou “válku” za záchranu planety skrz své kolekce. Ta nejnovější s názvem No Man’s Land byla předvedena v krajině připomínající pustinu.
Vivienne Westwood už dávno není jen módní návrhářkou, která oblékala kapelu Sex Pistols nebo Margaret Thatcher. Během posledních dvaceti let totiž vedla kampaň a získávala finanční prostředky pro řadu charitativních organizací zapojených do environmentálních otázek a veřejně podporovala například i britskou Stranu zelených. Stále stoupající spotřeba veškerých výrobků ji ale znepokojovala už dávno před tím, než se udržitelné chování stalo celosvětovým trendem. Na rozdíl od většiny ostatních návrhářů ani nebažila po komerčním úspěchu a často v rozhovorech zmiňovala, že se značka rozšířila na její vkus až moc.
Demonstrace i vzdor na přehlídkových molech
Symbol britské punkové kultury, kterým osmasedmdesátiletá návrhářka bezesporu je, se tak nikdy nebál své kolekce doprovázet odvážnými politickými prohlášeními i efektivními akcemi, jako když návrhářka nechala skupinu aktivistů protestovat v kostele, nebo vlastní umělé kožešiny polévala krví. Jako jedna z prvních žen v módním průmyslu také veřejně mluvila o dopadu globálního oteplování, její hlas byl slyšet během demonstrací, a především pak na přehlídkových molech prostřednictvím všeříkajících modelů. Tématem jejích přehlídek se tedy v průběhu let stalo hned několik politických nebo enviromentálních témat, jako jsou klimatické změny, etická móda nebo brexit.
Bambus a konopí
Z důvodu ostré kritiky fast fashion i konzumního stylu života se Vivienne Westwood rozhodla omezit počet kolekcí a od roku 2017 je snížila na polovinu. Právě to má podporovat vizi, aby lidé kupovali méně oblečení větší kvality. Její vášni pro ekologii a udržitelnému smýšlení odpovídají i materiály, ze kterých tvoří. Kolekce na letošní jaro a léto tak byla například vyrobena z devadesáti procentní acetátové směsi, několik modelů pak z dřevní buničiny plantáží, na nichž probíhá program regulovaného znovuzalesňování, a na pár kousků se zase využila směs konopí a bambusu. Dalšími oblíbenými materiály jsou pak recyklovaná bavlna, len nebo veganská kůže.
Pustina jako proroctví osudu Země
Bývalá partnerka legendárního Malcolma Mclarena si tak v posledních letech zakládá především na kouscích, které nepodléhají trendům, nadčasových střizích a používání ekologických materiálů. Ani v nejnovější kolekci na příští jaro a léto, kterou před několika dny doprovázel velký poprask, si Vivienne Westwood nenechala ujít možnost rýpnout si do systému. Už jen název No Man’s Land napovídá, že se opět jedná o odkaz k alarmujícímu stavu naší planety. Tentokrát je hlavním tématem odvážný manifest o ekonomické a hospodářské revoluci. Utilitářský pohled v kombinaci s excentrickým rukopisem extravagantní návrhářky byl tak v podobě nevšedních modelů prezentován na pozadí pustiny, která měla znázorňovat osud Země po radikální změně klimatu. Sama umělkyně s bouřlivou minulostí, jež svou módou už řadu let vyjadřuje silné postoje, pak na svých stránkách Climate Revolution mluví o strategii na záchranu Země založenou na myšlence, že vlastnictví půdy je zdrojem globální korupce, která údajně časem vedla právě ke změně klimatu.