Máte před sebou důležité výběrové řízení a chtěli byste se co nejlépe připravit? V dnešní době, kdy trh práce nabízí nepřeberné množství nabídek, avšak na každého účastníka jsou také kladeny vysoké nároky, přináším několik ověřených tipů, jak zapůsobit hned na první dojem nebo jak se chovat během samotného pohovoru. A co dělat v případě, kdy vám potencionální budoucí zaměstnavatel stále nedal resumé? To nám prozradila Katarína Šorejs, společnice jedné z našich nejlepších executive search a HR consulting boutique společností Jens&Litwak
Informovanost
Před pohovorem si vyhledejte co nejvíce informací o společnosti, jejích zaměstnancích, finančních ukazatelích i filosofii a směřování firmy. Není nic horšího, než když to na výběrovém řízení vypadá, jako byste posílali životopisy na veškeré pozice i typy zaměstnání úplně náhodně.
Šaty dělají člověka
Oblečení je velmi důležitá složka vás samotných, vizitka a přísada vaší osobnosti, na kterou by se nemělo zapomínat. Neznamená to ovšem, že se ráno obléknete do kousků, ve kterých se necítíte ve své kůži. Svůj outfit byste měli přizpůsobit pozici a druhu zaměstnání, o které se ucházíte, avšak prakticky vždy byste se měli vyvarovat nejrůznějších variací potrhaných džínů, přílišné extravaganci nebo vyzývavosti.
Dochvilnost, dochvilnost, dochvilnost
Pokud víte, že máte problémy se vstáváním, nařiďte si rovnou dva budíky. Měli byste také počítat, že nervozita udělá své, nebudete moci najít peněženku, nebo si polijete košili. Proto je nejlepší vstát o dvacet minut dříve, než vám přijde dostačující. Pokud navíc víte, že v danou dobu bývají dopravní kolony, nenechte svůj včasný příchod na pracovní pohovor náhodě. Právě dochvilnost bývá u podobného typu schůzek často podceňována, přestože se jedná o velmi důležitý faktor vašeho úspěchu. Uložte si kontakt na osobu, která s vámi bude vést pohovor, a v případě i krátkého zpoždění se nezapomeňte omluvit.
Naslouchání
Během pohovoru je velmi důležité být neustále přítomný a asertivně naslouchat. Nechte personalistu vždy domluvit, neskákejte mu do řeči a za žádnou cenu nebuďte útoční nebo přehnaně horliví. Své odpovědi vždy raději pár vteřin zvažte a nechte si čas na zformulování smysluplné odpovědi.
Žádné lži
To, že byste na pracovním pohovoru nebo v životopise neměli lhát, je samozřejmá věc. Dávejte si ale velký pozor také na sebepřikrášlující informace. Dobrý personalista je totiž umí velmi rychle a jednoduše odhalit. Nejčastějšími klamy jsou pak například zkreslující informace o dosažení vyšší kvalifikace, získání certifikátů, účast na nejrůznějších školeních, nebo práce na projektu, které ale nakonec zůstaly jen na papíře.
Stát si za svým
Nenechte se zmást personalisty a vždy si stůjte za svým. Vy sami víte, proč se na danou pozici hlásíte, znáte své kvality i kvalifikace. Buďte tedy sebevědomí a rozhodní, nikoliv však arogantní a nepřístupní.
Zpětná vazba
Dobrá společnost by vám měla vždy poskytnout vyjádření nejpozději do sedmi pracovních dní. Pokud se ale neozve, vezměte iniciativu do vlastních rukou a narovinu se zeptejte na konstruktivní zpětnou vazbu. Díky ní pak totiž můžete zúročit vaše zkušenosti na příštím pohovoru.