Šéf slavné nábytkářské firmy a lovec talentů Giulio Cappellini objevil jejich křeslo na Designbloku, kde však původně chtěli vystavovat něco úplně jiného…
Lehce samospádem se již začínají kumulovat nové zakázky tvůrčí designérské dvojici Janský Dunděra. Nabalující se sněhovou kouli nakopla spolupráce s italskou legendární značkou Cappellini. Ale jen dobré jméno samozřejmě nestačí, bez perfektních produktů by bylo k ničemu. A právě to Matěji Janskému a Cyrilovi Dunděrovi jde – navrhovat vysoce funkční nábytek, který má přímočarý vzhled, ale navíc ještě náročné detaily a provedení, povznášející jej na nejvyšší úroveň.
Pojí je dlouholeté přátelství, poznali se ve svých 16 letech v nábytkářské dílně na střední uměleckoprůmyslové škole. Pak se jejich cesty na chvíli rozešly, když Matěj studoval architekturu na FA ČVUT a Cyril UMPRUMku, ale nakonec na ni přešel i Matěj, a oba dva tak úspěšně absolvovali Ateliér designu nábytku a interiéru. Zjistili, že se jim společně dobře tvoří, a tak přestože pár předchozích návrhů dělali s jinými parťáky nebo samostatně (Matěj Janský například kolo Braasi, Cyril Dunděra zase židli WillC nebo svítidlo Metro Globe a zrcadlo Kiss pro Lasvit), nyní už téměř veškeré zakázky řeší společně. Právě proto, že za každým z nich už nějaká designová historie byla, zvolili jednoduchý název studia spojující jejich příjmení, nepřekrývající jejich dosavadní identitu.
Šťastný Designblok
„Křesílkem MC Lounge to všechno začalo. Společná tvorba se nám osvědčila, i když jsme jeho návrh řešili převážně na dálku, já na stáži v Rakousku, Cyril tady v Praze. Když jsme ho pak prototypovali, chtěl to Cyril skoro vzdát, protože jsme se trápili s perforací překližkového sedáku a prošitím kůže, která je na něm. Ještěže nám pomohla Monika Lepschy z Brašnářství Tlustý. Jinak bychom vlastně teď nebyli tam, kde jsme, protože by křesílko na Designbloku neobjevil Giulio Cappellini a nerozhodl by se ho pod názvem Hiroi v Itálii vyrábět. Navíc jsme původně také chtěli vystavit úplně jinou věc – vánoční stojánek –, ale brainstormovali jsme tak dlouho jeho podobu bez jasného výsledku, že jsme si řekli proč nevystavit místo toho to křesílko, které už máme vlastně hotové. A bylo,“ směje se Matěj Janský.
Cyril k přelomové společné prezentaci v roce 2019 dodává: „Udál se tam nejsilnější moment, co jsem kdy zatím s vlastním designem zažil. Do instalace přišel slepý člověk, začal si křesílko osahávat a chválil, jak je to skvěle udělané, což poznal právě z haptických detailů prošití zespodu sedáku, z pohodlí a dalších příjemných vjemů. O to nám jde. O jasnou estetiku z dálky a sofistikované detaily zblízka.“
Vysoký standard
Jako studio si Janský Dunděra vyrábí většinu návrhů samo, ve spolupráci s vybranými řemeslníky, díky nimž výrobky jako MC policový systém nebo lenoška dosahují kvalit srovnatelných s produkcí takových luxusních značek jako Hermès nebo Minotti. Do portfolia si ale nově zařadilo i spolupráci s polským tradičním výrobcem nábytku Kler, pro který v rámci progresivní lifestylové řady Attitude navrhli pohovku Cheers.
„Když jsme několikrát kvůli výrobě pohovky cestovali do továrny Kler ve městě Dobrodzień, projevilo se, jak je právě bazírování na veškerých detailech a jejich co nejkvalitnějším provedení zásadní. V tom je Matěj ještě důslednější než já. Pokud to jde, chce mít veškeré kroky pod kontrolou. Je samozřejmé, že kvůli různým technologickým důvodům se designér při sériové výrobě často uchyluje ke kompromisům, ale neměly by být zbytečné. To jsem se od něj naučil. Být větší perfekcionalista. Nejmenší jednotlivosti se mohou zdát podružné, ale když se spojí do celku, je znát a cítit, kdy se slevovalo a kdy ne,“ vystihuje Cyril recept na úspěch. Patří k němu také volba náročných řešení, například použití progresivního rádiusu na hranách, kartáčovaného dřeva či sofistikovaných barev (například černá na policovém systému není černočerná, ale tmavá antracitová, která nechá vyniknout struktuře dřeva). Jinými slovy, standard mají Janský Dunděra posazen opravdu vysoko.
Židle pro Tchaj-wan
Jejich návrhy můžete naživo vidět v novém studiu na pražské Letné, které sice není přímo showroomem, ale je uzpůsobené na schůzky s architekty a klienty, exkluzivní zastoupení pro vybrané designy má i nový concept store Ones na Újezdě.
Když si něco vyberete, můžete to mít do tří týdnů doma, což je příjemná změna oproti mnoha jiným českým designérům, kteří představí prototyp a pak sériovější výrobu nezvládají. „Cokoli jsme zatím navrhli, to vzniklo pro konkrétní záměr a potřebu. Vítáme zakázky na míru pro individuální prostor, a pokud si klient nevymíní, že návrh bude existovat jen jako unikátní one-piece, zařazujeme pak předmět do našeho portfolia. Čalouněná MC Easy Chair tak původně byla určená pro kamaráda na český konzulát na Tchaj-wan, MC Daybed pak pro jeden tetovací salon, police jsem potřeboval sám doma,“ dodává Cyril Dunděra.
A jaké návrhy mají v současnosti ve svých počítačích rozpracované? Nejen produktové. Příležitostně řeší i instalace – kupříkladu ta letošní Lasvitu na milánském design weeku byla z jejich hlavy a oslovují je i další zájemci. Na Designblok tedy připravují instalaci módní značky Segra Segra, nachystané mají i doplňky k sedačce Cheers, Cappellini počítá s barovou stoličkou a židlí, které by z Hiroi udělaly rodinu, a sami potřebují ve studiu vyřešit stropní svítidlo. „Postupem času by bylo skvělé doplnit portfolio tak, aby když budeme zařizovat klientovi byt, mohli bychom ho vybavit kompletně,“ uzavírá Matěj Janský.