Za novou značkou Zlesart stojí architektka Daniela Polubědovová a podnikatel Petr Novák. Vyrábějí nábytek a doplňky, které vycházejí z lístků rostlin nebo větviček a přenášejí do interiéru kousek přírody.
Nesmíme ale předbíhat, nejprve vznikl dům, který Daniela pro Petra v roce 2017 navrhla na okraji Havlíčkova Brodu a s nímž se pak stala absolutní vítězkou soutěže Interiér roku. Z doplňků a nábytku, které byly navrženy pouze pro tento dům, se po několika letech odvodila značka Zlesart. Reálné větvičky, špalíky a rostliny Daniela výtvarně transformovala do užitkových předmětů, jako jsou madla u skříní, zábradlí, úchytky, věšáčky i subtilní nohy podpírající desky stolků. „Představa, že rozeta na dveřích bude odlitá z lístku stromu, mně samotné připadala téměř nereálná. A přesto se díky majiteli výroba zdařila,“ popisuje. Petr Novák si totiž vše z hliníku, mosazi a oceli vyrobil sám v rodinné Modelárně Novák, jejíž historie se datuje až k druhé světové válce. Použil při tom starou technologii ručního formování do pískových forem nebo klasického soustružení. Když už to provedl jednou pro vlastní dům, řekl si, proč by to nemohl zopakovat a nabídnout předměty i jiným milovníkům organického a především českého designu. Veškerá výroba kolekce Zlesart probíhá na Vysočině, dřevo pochází výhradně z českých lesů a kovové části jsou odlévány v české slévárně.
Daniely Polubědovové jsme se zeptali na další podrobnosti spolupráce.
Pro Petra Nováka jste navrhla řadu interiérových doplňků. Našly si do kolekce Zlesart cestu všechny nebo některé na svou realizaci teprve čekají?
V současnosti kolekci Zlesart tvoří z velké části výrobky navržené pro dům samotný. Původní doplňky jsme rozšířili o větší škálu materiálů a barev. Konferenční stolek jako první prototyp vznikl o něco později. Tvarově novou řadu těchto stolků doplněnou o logo a grafický tvar kapradiny jako obrazové značky firmy jsem navrhla již výlučně pro Zlesart. Obdobné barevné i grafické ladění má většina našich výrobků. Do výroby zatím nebyla zahrnuta dveřní klika, kterou čekají ještě úpravy. Je to pro sériovou produkci také specificky technicky poměrně komplikovaný výrobek.
Jak se stavíte k malosériové výrobě? Je to vaše první zkušenost, že se vaše nápady dostanou až do tohoto bodu?
Doposud jsem o sériové výrobě navrhovaných produktů nikdy nepřemýšlela, různým předchozím nabídkám jsem se úspěšně vyhýbala. Vždy mě bavila především jedinečnost a unikátní nepřenosná práce s prostorem, který samozřejmě s produktovým detailem návazně úzce souvisí. Vytvořit kolekci z návrhů pro rodinný dům Srdce pro malosériovou výrobu bylo přání Petra Nováka. Takovou výzvu jsem přijala poprvé. Určitě jsem při návrhu interiéru domu nepřemýšlela o takové budoucí kolekci. Je to pro mě standardní přístup, dotvářet prostor atypickými výrobky, aby mohla vzniknout zamýšlená atmosféra.
Jak dlouho trvala cesta od myšlenky na doplňky až po jejich skutečnou realizaci? Bylo to cestou pokus – omyl? Musela se výběrem podřídit příroda, nebo bylo možné realizovat naprosto vše?
Právě tato cesta byla vždy překvapivě krátká. Většina nápadů vznikala již během stavby domu. Přišla jsem s návrhem, Petr ho velmi rychle přijal a poctivě realizoval – to znamená, že měl upřímný zájem můj návrh vytvořit přesně tak, jak byl myšlený. Pro realizaci samotnou to jsou často výzvy a neprozkoumané cesty i pro profesionální firmy. Vnímám jako velké štěstí, že jsem se během své práce architekta setkala především se vzájemně souladným pracovním prostředím, ale spolupráce s Petrem byla a je výjimečně produktivní. V tomto duchu probíhal i vznik kolekce a následně i návrh jejího vizuální charakteru.
Jak se vlastně zrodila myšlenka na zhmotnění výtvorů z přírody do konkrétního bytového designu?
Na takovou otázku se vždy těžko odpovídá. Jak a odkud vlastně nápad přichází? Pro klienta navrhuji tak, jako bych pracovala pro sebe. Naše pocity a přání se během života mění a určitě se u mě odráží i v tvorbě samotné. Už poměrně delší dobu pozoruji, jak se naše životní prostředí pomalu „odlidšťuje“, plní technologiemi a produkty s takzvaně dokonalými tvary vyráběnými stroji. Možná samotná lidská bytost začíná být v takovém prostoru tak trochu na obtíž. Mojí vnitřní reakcí je vytvořit prostředí pro život a člověka přijímající, vlídné a nabíjející. S tím určitě souvisí i má preference ruční výroby ne tak výsledně domněle dokonalé, ale naopak zcela unikátní. Takovým záměrům a pocitům právě odpovídá v projektech, jako je dům Srdce a Zlesart, zvolené výrazně přírodní tvarosloví.
Více na zlesa.art