České sklo má ve světě pořád zvuk. A taky perspektivu. Globální značky naše sklárny stále vedou v patrnosti a přicházejí s nabídkami spolupráce. Důvodem je nejen dokonalé zvládnutí řemesla a bohatá tradice českého sklářství, ale taky nápaditý design a neotřelé nápady mladých tvůrců. Mezi nejkreativnější současné značky patří Dechem a Bomma.
Dechem – to jsou mladí designéři Michaela Tomišková a Jakub Janďourek. Sešli se v Novém Boru, městě s bohatou sklářskou historií. Proslavila je svítidla Magion 6 nebo Eclipse a taky typické vázy Bandaska, které na loňském Designbloku představili v sytých odstínech kobaltově modré.
Ptám se Michaely, zda lze charakterizovat filozofii značky Dechem. „Striktně ji definovanou nemáme,“ odpovídá. „Pracujeme primárně se sklem v jeho nejrozmanitějších formách, s poetikou a minimalistickou estetikou. Rádi experimentujeme s různými technikami výroby, zdroji světla, texturami kovů i skla. Jsme malá značka a rádi rychle reagujeme na nové nápady – jeden den v Praze na papíře, druhý den v Novém Boru na sklářské píšťale.“
Nejstarší umělecká hmota
Proč se s Jakubem rozhodli zrovna pro sklo, vlastně úplně neví. Jednoduše je fascinuje. „Je to vlastně minerál, transformovaný písek, nejstarší umělá hmota v historii. Při výrobě teče, pálí do ruky, při chlazení občas praskne a ve finále je tvrdé jako žula. To je přece fascinující,“ přibližují.
V Dechem vytvářejí lampy a svítidla, což je segment, kde podle nich přirozeně vyniká úchvatná kombinace skla a světla. „Nikdy nejde předvídat, co se bude dít, až se určité sklo setká s určitým typem světla. Jaké části se rozzáří, jakým tónem, jaké kde budou odrazy, jaké stíny. To žádný software nenamodeluje,“ líčí Michaela okamžik, kdy v prototypu poprvé spojí elektrický obvod.
Studio Dechem je stále výrazně závislé na zakázkách ze zahraničí, ale s léty se zvyšuje i zájem z domova. „Nižší prodeje u nás vyváží to, že se s kupujícími občas setkáme a třeba krátce seznámíme. Někdy slyšíme: ,Máme doma vaši vázu a máme jí rádi.‛ Přibývá i svítidel, která instalujeme v českých domácnostech,“ dokládá na příkladech Michaela, že se konečně už i Češi začínají obklopovat krásnými věcmi.
Například už v roce 2015 si studio Dechem odneslo z prestižních cen Czech Grand Design ocenění Grand designér roku. „Díky tomu ocenění jsme se v naší práci bezesporu posunuli dál,“ uznávají a Michaela s úsměvem dodává: „Když nás potom poznala i paní vrátná v jedné fabrice, věděli jsme, že ceny fungují…“
Když se na závěr zeptám, co si tvůrci ze studia Dechem představují pod pojmem dobrý design, dostanu odpověď hodnou sklářů. „Je to tvorba, co vás chytí za oči a vryje se do paměti…“
Vždy o krok napřed
Sklárnu Bomma otevřel v roce 2012 ve Světlé nad Sázavou zakladatel firmy Bohemia Machine Jiří Trtík. Předloni se stala na Czech Grand Design Výrobcem roku a o jejím věhlasu svědčí třeba i spolupráce s americkým režisérem Timem Burtonem nebo to, že sklo z její dílny mají doma tenista Novak Djokovič nebo herečka Cate Blanchett.
„Bomma je především o kvalitě, jedinečném designu a emocích,“ vysvětluje mi Valerie Dvořáková, která se ve sklárně zabývá marketingem. „Naším cílem není přesný počet lumenů, ale unikátní atmosféra, kterou interiéru dodávají právě naše ručně foukaná svítidla.“ Na ně se Bomma zaměřila poté, co opustila segment nápojových kolekcí. Okamžitě začala vynikat. „Po úspěchu naší první, dnes již ikonické kolekce Tím jsme okamžitě poznali, že dokážeme vyrobit opravdu unikátní světla. Díky originálním designům a jedinečnému know-how foukání velkých objemů skla v té nejvyšší kvalitě jsme si rychle vydobyli silnou pozici na domácím i světovém trhu,“ vypráví Valerie.
To, že se Bomma začala víc soustředit na svítidla, souvisí s výměnou kreativního vedení. Po studiu Olgoj Chorchoj, které v Bommě fungovalo od jejího vzniku, se stali novými art directory Václav Mlynář a Jakub Pollág ze studia deFORM. „S jejich příchodem se věci daly rychle do pohybu. Vznikla jasná vize a identita značky, několik nových kolekcí svítidel, ve spolupráci se studiem Najbrt nová vizuální identita, katalog, web… a pokračujeme dál,“ vypočítává Valerie Dvořáková přínos designérů, kteří se do Čech vrátili po čtyřech letech působení v Anglii. „Na začátku působení nových art directorů jsme si stanovili motto step beyond – a právě o krok napřed se snažíme být neustále,“ dodává ještě Valerie.
Spojení sil
Bomma je skrz osobu spolumajitele Martina Wichterleho spjata s nižborskou sklárnou zvučného jména Rückl, výjimečnou mistrným ručním brusem. Ač se každá ze skláren i značek soustředí na jiné výrobky a vyniká v jiných oblastech, obě úzce spolupracují. „Často spojují síly, ať už v oblasti výroby, obchodu či vývoje. Velké výrobní zázemí a tým zkušených zaměstnanců jim dávají sílu dosahovat výjimečných výsledků,“ tvrdí Valerie Dvořáková, podle níž je konkrétně v oblasti svítidel český design stále silnějším fenoménem, byť možná není takovým pojmem jako tradiční české sklo.
„Sklářství je fascinující obor, pro který jsou zcela zásadní mistři skláři,“ říká Valerie. „I když stále vyvíjíme nové technologie a postupy, lidská práce a řemeslné mistrovství mají a vždy budou mít zcela nezastupitelné místo. Mnohé naše kolekce jsou například foukány nikoliv do formy, ale takzvaně volně, což vyžaduje práci těch opravdu nejzkušenějších sklářů, které jinde než v Česku nenajdete.“
I pro Bommu je zjevně důležitá kontinuita vysoce kvalitního českého designu a sklářství. Valerie to potvrzuje. „Na tradici českého skla hledíme s velkým respektem, jsme hrdí, že v ní můžeme pokračovat. A těší nás, že ji můžeme obohatit o naše vlastní technologie a inovace, o odhodlání a fantazii našich designérů.“