Díky nim milujeme a rozvíjíme přátelství. Hned vedle ale stojí za řadou rozvodů, hádek, výpovědí a možná i válek. Lidské emoce jsou zkrátka mocné, tvoří nepostradatelnou součástku každodenního života a nutí nás jednat. V případě nízké emoční inteligence často dost iracionálně.
Emoční inteligence je relativně nový termín, nicméně i do budoucna bude mít čím dál silnější dopady na běžný a pracovní život. První akademický článek na tohle téma se objevil v roce 1990, větší slávy se ale emoční inteligence dočkala o pět let později v knize Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ od Daniela Golemana. Jde o schopnost identifikovat a zvládat vlastní emoce i emoce druhých. Získávat sociální vlohy, umět řešit konflikty, redukovat stres, efektivně komunikovat, překonávat výzvy, učit ostatní, řídit týmy. Rozjíždí se tu spousta aspektů, a pokud jde o úspěch člověka, hraje emoční inteligence stejně důležitou roli jako intelekt. Emoční inteligence vám pomůže vybudovat pevnější vztahy a dosáhnout kariérních a osobních cílů, na kterých vám nejvíce záleží.
Tři doktoráty, ale emoce u ledu
Vaše IQ vás možná dostane na vysokou školu, EQ pak pomůže čelit emocím a stresu při závěrečných zkouškách. Zjednodušeně řečeno. Ideální samozřejmě je, když na sebe oba druhy navazují a vzájemně se podporují. V pracovní sféře bude mít úroveň EQ čím dál větší význam. Funkční a výkonný tým potřebuje „sociální citlivost“, prostředí, kde se nikdo nebojí mluvit a všichni se cítí bezpečně. Nad ním by měl stát emocionálně citlivý lídr, který všechny povede k úspěchu. Podle Limeade institutu se zaměstnanci za takovou firemní péči umí odměnit. Věrností, loajalitou a větší produktivitou. Ve studii Science of care takoví lidé uvedli, že se cítí být součástí dané organizace (95 procent respondentů) a osobně zapojeni (94 procent), když se o ně v zaměstnání „starají“. 60 procent z nich díky tomu plánuje zůstat tři a více let a rádi svou firmu doporučují (90 procent) dál jako skvělé místo pro práci. Má to vliv i na psychickou kondici. 94 procent přiznalo, že se ve svém životě cítí dobře a je u nich až 4× menší pravděpodobnost, že budou trpět stresem a syndromem vyhoření.
Roboti budou pracovat, lidé cítit
Také technologie přispívají k tomu, že se emoční inteligence stává kariérní budoucností. Průmyslová revoluce si žádala silné osoby, informační věk poptával „informované“ pracovníky, budoucí práce bude vyžadovat emočně inteligentní jedince. Obklopují nás čím dál sofistikovanější technologie a umělá inteligence, spoustu práce zastanou roboti, drony, automatické stroje. Nám lidem „nezbude“ nic jiného než mít dovednosti jako empatie a soucit. Emoce se stanou významnou konkurenční výhodou. Moderní doba také stírá hranice mezi prací a volným časem. Nosíme si pracovní povinnosti domů, do práce zase přinášíme osobní život. Emoce s námi cestují, jen málokdo umí radost nebo smutek vypnout před dveřmi kanceláře. O to zásadnější je naučit se na ně správně reagovat. Možná nemáte velkou kontrolu nad svými momentálními pocity, ale můžete ovládat následné reakce – a to soustředěním se na své myšlenky, které vás udrží v souladu s vašimi hodnotami a cíli. Naučí svobodně žít. A nebýt otrokem vlastních emocí.
EMOČNÍ INTELIGENCE V NAŠEM ŽIVOTĚ
Přemýšlíte o pocitech
Jaké jsou moje silné emoční stránky? Ovlivňuje aktuální nálada mé chování? Jak na mě působí jednání druhých? EQ začíná u osobního a sociálního povědomí, tedy schopnosti vnímat emoce (a jejich dopady), a umění využít je ve svůj prospěch (aniž byste škodili druhým).
Dáte si pauzu
Než začnete mluvit, zastavíte se a zamyslíte. Ano, teoreticky velmi snadné, praxe nám to často vyvrací. Když na sobě ale zapracujete, vyhnete se rozhodnutím založeným na dočasných emocích.
Využijete kritiku
Negativní zpětná vazba umí s člověkem zamávat, obzvlášť pokud je podána špatným způsobem. Kritiku vždy berte jako šanci se učit. Ptejte se: „Jak mě může udělat lepším?“ Platí to i obráceně. Snažte se být vůči druhým konstruktivními kritiky, ne těmi, kteří zbytečně ubližují.
Projevujete empatii
Koukat očima druhých. Budete-li se snažit porozumět myšlenkám a pocitům druhých a nebudete soudit, vybudujete si pevnější a hlubší vztahy. Nutně to ovšem neznamená, že musíte se všemi souhlasit.
Chvalte a pomáhejte druhým
Oceňte výjimečnost a úspěchy druhých lidí. Pomáhejte ostatním a pozitivně ovlivňujte jejich emoce. Oboje prohlubuje důvěru, upevňuje vztahy a přispívá k vzájemné inspiraci.
Omlouvejte se
Chce to odvahu a pokoru, utáhnout ego, ale stojí to za to. Emočně vyspělí jedinci ví, že omluva neznamená selhání nebo ztrátu „image“. Právě naopak.
Dodržujte sliby
Slova, závazky, termíny, dohody. To z vás udělá spolehlivou a důvěryhodnou osobu, která neztěžuje život druhým svou nestabilitou a nevyrovnaností.
Chraňte se
Emoční inteligence vám pomůže včas odhalit nejrůznější sabotáže. Momenty, kdy se s vámi někdo snaží skrze emoce manipulovat a ze sobeckého důvodu se na vás přiživit.