Ať už si otevřete svůj oblíbený magazín, nebo zapnete televizi, s velkou pravděpodobností uvidíte příspěvek, který vás bude povzbuzovat k zakoupení nějakého omlazujícího produktu. Jak moc neustálé používání slova anti-aging ovlivňuje psychiku žen a nakolik reálné jsou tyto všudypřítomné reklamy? O dopadu kosmetické invaze proti vráskám má jasno například britská herečka Helen Mirren, která je jednou z největších zastánkyní přirozeného stárnutí.
Přípravků zaručující mladistvý vzhled v každém věku jsou tisíce, stejně jako reklam a televizních spotů, které je propagují. Hned několik světových průzkumů ale uvedlo, že právě situace, kdy média všemožným způsobem upozorňují na to, že by vrásky a povadlejší kůže měly být něčím, za co by se žena měla i přes svůj vyšší věk stydět, dohání mnoho z nich k psychickým problémům a pocitu méněcennosti. A v lepším případě k utrácení desetitisíců za kosmetické přípravky a úpravy svého vzhledu.
Tlak na dokonalost
I pro zpochybňování a katastrofizování procesu stárnutí je kosmetický průmysl nařčen z ageismu, ideologie založené na sdíleném přesvědčení o kvalitativní nerovnosti jednotlivých fází lidského životního cyklu. Například Shirley Cramer, výkonná ředitelka Royal Society for Public Health, hovoří o škodlivém dopadu, který mohou mít ageistické pohledy na společnost jako celek i časté používání termínu „anti-aging“ na kosmetických prostředcích. A také zdůraznila skutečnost, že na rozdíl od většiny mužů se ženy se často cítí pod obrovským tlakem, aby snížily viditelné známky stárnutí.
Podle amerických studií je zase velká část tamních třicetiletých žen smířená s myšlenkou, že musí podstoupit nejrůznější procedury, kosmetické úpravy i operace, aby si udržely svůj vzhled. A to prý často právě v důsledku faktu, že jsou ze všech stran přesvědčovány o tom, aby se vzepřely přírodě a zůstaly navždy mladé.
Velký návrat Isabelly Rossellini
Kritikům jazyku, kterým svět kosmetiky promlouvá k veřejnosti, také vadí, jak mnohé značky přistupují ke zvyšujícímu se věku jejich tváří. Příkladem za všechny je například hvězdná modelka Isabella Rossellini, která byla po oslavení čtyřicítky vyhozena z kampaní Lancôme, protože už byla podle kritérií značky příliš stará na propagování jejich produktů. Vcelku překvapením a také určitým zlomem ve vnímání stáří byl ale její nedávný návrat po více než dvaceti letech, kdy Rossellini oslovilo nové vedení Lancôme. Například její loňská kampaň, kdy se stala tváří jednoho z produktů, vyvolala velmi pozitivní ohlas.
Kritička Helen Mirren
Horší už je to se skutečností, že kosmetické značky velmi často své produkty prezentují na o generaci mladších ženách, než pro které jsou výrobky určeny, k čemuž se ostře vyjádřila i britská režisérka a herečka Helen Mirren. „Je to nesmírně nepříjemné nejen pro ženy mé generace. Přeci už dál nejde prodávat kosmetiku pro zralé ženy na patnáctiletých tvářích,” svěřila se třiasedmdesátiletá ambasadorka značky L’Oréal Paris v rozhovoru pro magazín Grazia. Právě francouzská značka a její obsazování zralých žen by měla podle jejích slov být pro ostatní příkladem. Držitelku Oscara za hlavní roli ve filmu Královna tíží ale i další záležitosti. „Nechápu třeba ani to, jak může existovat výrobek „proti stárnutí”. To je jako kdybych řekla, že mám přípravek „proti slunci”. Slunce ale vždycky vyjde, stejně jako vždy dorazí stáří. Upřímně, já ani nechci umřít mladá, chci si dál procházet životními etapami a jsem se svým věkem smířená,” svěřila se s tím, že používání slova kráska v reklamách by nahradila slovem bytost. „Přijde mi totiž, že si lidé, kteří si přitažliví nepřijdou, okamžitě připadají vyloučeni a podvědomě si myslí, že produkty nejsou určeny jim, ale pouze ženám s nádhernou tváří,” uzavírá.
Podle herečky, která si na Instagram jako jedna z mála přidává i fotky úplně bez líčení a je také velkou kritičkou filtrů a zkrášlovacích aplikací na sociálních sítí, je ale ageismus v současnosti prý pomalu na ústupu. A co si myslíte vy?