Již jste někdy zaslechli výraz „dream gap“? Doslovně by se dal přeložit jako „propast mezi sny a realitou“. Víc odpovídající překlad je ovšem „zhroucení snu“, alias situace, k níž dochází ve chvíli, kdy dívka přestane věřit tomu, že jsou její sny – a to bez výjimky – zrealizovatelné. S tímto pojmem přišla v roce 2017 Caroline Riseboro, prezidentka neziskové organizace na pomoc dětem Plan International.
Tipněte si, kdy přesně k tomuto zhroucení dojde? S povinnou školní docházkou? Anebo až později, kdy je dívka zaškatulkovaná jako „ta hezká“, kdežto kluk musí být průbojný a bodovat? Nebo až s podáním přihlášky na vysokou školu, kdy si dívka nevěří, že by mohla být dostatečně dobrá v tom, co chce dělat? Těch milníků je v životě jistě více, ovšem podle nedávné vědecké studie, na níž se mimo jiné podílela Princetonská univerzita, je tím zlomovým věkem neuvěřitelných 5 let. Právě tehdy holčičky začnou samy sebe vnímat jako „méně chytré“. Přestanou věřit, že se z nich můžou stát úspěšné prezidentky, kosmonautky, vědkyně, inženýrky a filozofky. Nahrává tomu i fakt, že dle stejné studie rodiče dětí dvakrát častěji pokládají Googlu otázku „Je můj syn nadaný?“, nežli zda je nadaná jejich dcera. Jako jedna z prvních o této poněkud nečekané v kontextu 21. století statistice začala mluvit společnost Mattel.
Astronautka, novinářka i inženýrka robotiky
Není divu – právě její Barbie se již od svého „narození“ v roce 1959 a díky množstvím rolí, které stihla vyzkoušet, snaží ukázat, že si dívky nemusí jenom hrát s panenkou soudkyně nebo vývojářky počítačových her, ale můžou se tou soudkyní nebo vývojářkou v dospělosti stát. Od roku 2019 se Mattel podílí na projektu Dream Gap, který má přispět k motivaci mladých slečen nevzdávat se svých snů nehledě na nátlak společnosti. V rámci The Dream Gap Project vzniká řada podpůrných aktivit, vědeckým výzkumem počínaje, shromažďováním financí, které pak putují na vzdělávací aktivity a sponzoring, konče. Nejviditelnější a pro holčičky i nejatraktivnější aktivitou firmy je stejnojmenná kolekce Barbie, v rámci níž Mattel každoročně uvede alespoň deset panenek, které mohou být pro dívky inspirací k realizaci jejich dětských snů.
Barbie z řady Dream Gap již vystřídala na 200 různých povolání: byla astronautkou, novinářkou, inženýrkou robotiky nebo dokonce podnikatelkou. Právě inspirace, motivace, víra v sebe a aspirace jsou základními hodnotami, na nichž si Barbie zakládá. Marketingová ředitelka české pobočky společnosti Mattel Lenka Helena Koenigsmark v nedávném rozhovoru pro WHAT potvrdila, že s řadou Dream Gap usilují, aby holčičky o sobě nikdy nezačaly pochybovat, aby věřily, že dokážou všechno, co si zamyslí. „S nástupem na školu jim najednou začíná společnost vštěpovat, že jsou „mužská“ a „ženská“ povolání, přitom ve věku pěti let to tak ještě nevnímají,“ hodnotí Lenka situaci v moderní společnosti.
Stačí jen chtít a věřit si
Samozřejmě velkou část odpovědnosti zde odnáší maminky, které dcerám často vymlouvají, že jejich vize a sny jsou možné, obzvlášť v případě, že takové výchovné vzorce zažívaly v dětství samy. Často právě maminky, které jsou pro malou dívku největším vzorem a inspirací, je nabádají být „milá“, „hezká“, „upravená“, „neodmlouvat“, čímž svým dcerám prokazují medvědí službu. Posláním Mattelu a iniciativy Dream Gap je tu zlověstnou mezeru mezi sny a realitou překlenout. A to tak, že podpoří a rozvíjí dál přirozený potenciál každé dívky a ukážou, že holčičky můžou být kým si jen zamanou. Což ostatně Barbie vždycky byla. Do vesmíru cestovala již v roce 1965, čtyři roky před tím, než na Měsíc vstoupil první člověk. V roce 1970 Barbie zachraňovala lidské životy na operačním stole jako chirurg a v roce 1985 se vyšplhala na vrchol kariérního žebříčku jako výkonná ředitelka společnosti. Co víc, Barbie kandidovala na prezidentku šestkrát od roku 1992, a ačkoli volby zatím ani jednou nevyhrála, neplánuje se svých snů jen tak vzdát.
Když to zvládla Barbie, jistě to zvládne i každá ta mladá dívka, jež má v sobě nekonečný potenciál a stejně tak i nekonečno cest, kterými se může vydat. Stačí jen chtít a věřit si. Potvrdí to šest výjimečných osobností, se kterými jsme se v rámci spolupráce se společností Mattel na projektu Dream Gap spojili. Slavná zpěvačka a bavička, světoznámá sportovkyně, oceněná spisovatelka, nadaná fotografka a několik dalších špičkových představitelek svých profesí nám prozradí, co je inspirovalo a vedlo ke splnění svých profesních – ale i životních – snů. Jsou průbojné, silné, nadšené do svého povolání a rozhodně si jen tak nenechají nic vymluvit. O které jedinečné ženy jde? Dozvíte se v dalších číslech WHAT. Inspirativní vzory potřebujeme všichni. A dívky je dnes potřebuji víc než kdy předtím. „Změna začíná vždycky především v nás samých, je dobré na to myslet,“ uzavírá Lenka Helena Koenigsmark.
O projektu Dream Gap
The Dream Gap Project vznikl jako iniciativa společnosti Mattel v březnu 2019. Projekt odstartoval se základním kapitálem 250 000 dolarů. V průběhu roku byly přes crowdsourcingovou platformu GoFundMe sehnány další prostředky, jež slouží na podporu vzdělávacích aktivit a organizací, které se zasazují o pozitivní změnu v životech dívek po celém světě. Posláním projektu je ukázat mladým dívkám, že neexistují hranice nebo předsudky, které by se nedaly překonat, a že každý dětský sen je uskutečnitelný.