Po letech čekání vstupuje tento týden do kin pokračování nejúspěšnějšího filmu všech dob – Avatar: The Way of Water. Režisér James Cameron ho točil na Novém Zélandu, kde nyní žije a kromě přípravy dalších Avatarů se tam věnuje pěstování bio zeleniny.
James Cameron ví, jak natočit úspěšný film. Režíroval Terminátora, Vetřelce i Titanic. Jeho Avatar z roku 2009 se stal s 2,7 miliardami utržených dolarů nejúspěšnějším filmem v historii. Sci-fi o modrých obyvatelích vzdálené planety Pandora, kteří jsou odhodlaní bránit její ohromující přírodní bohatství, uchvátilo diváky propracovanými digitálními triky, které proměnily herce v třímetrové modré tvory, i ekologickým podtextem. Jak moc se této vysoké laťce Cameron přiblíží s novým filmem, uvidíme už ve středu, kdy pokračování Avatara přichází do české kinodistribuce.
Pauza pod hladinou
To, že se premiéra oproti původně ohlášenému termínu v roce 2014 stále posouvala, mělo několik důvodů. Cameron si po prvním Avatarovi na čas odskočil ke zkoumání oceánů a s ponorkou sestoupil až na dno Mariánského příkopu. „Bylo tam období, asi rok a půl, kdy jsem si ani nebyl jistý, jestli chci natočit dalšího Avatara,“ vzpomíná v rozhovoru pro prosincové vydání magazínu GQ. „Věděl jsem, jak moc by mě to pohltilo. V podstatě to ovládlo můj život na čtyři roky. Během čtyř let natáčení prvního filmu jsem neměl žádný jiný život. Říkal jsem si: Opravdu do toho chci jít znovu? Je to nejvýdělečnější film v historii. Nemůžu si to prostě odškrtnout a jít dál?“ Nakonec zvítězila jeho touha vyprávět příběhy a předávat lidem poselství prostřednictvím filmů. Další brzdou ovšem byl jeho perfekcionismus a technická náročnost natáčení. Potřeboval úplně nové technologie, které žádný filmař před ním nepoužil: podvodní kamery k natáčení pod hladinou a systém motion-capture, který propojí záběry z vody a ze souše.
V druhém dílu totiž představuje podmořský ekosystém planety Pandora, kde se setkáme s většinou postav z prvního dílu. Cameron, který tímto slaví velký režijní návrat po třinácti letech, v rozhovoru vysvětloval, že tentokrát je tématem filmu rodina. „Co budou dělat dvě postavy bojovníků, kteří riskují a neprojevují strach, když budou mít děti a stále povedou svůj epický boj?“ říkal si režisér, který je otcem pěti dětí.
Filmař – zemědělec
Natáčelo se částečně v Kalifornii a částečně ve Wellingtonu na Novém Zélandu, kde režisér s pátou manželkou Suzy Amis našel nový domov. Usadili se zde v době pandemie a teď už si neumí představit stěhování zpět do kalifornského Malibu. Když se pracovně vrací do Los Angeles, hektického města plného domů a lidí, napadá ho: „Wow, to je ohavnost vůči přírodě, tohle místo. Nemůžu uvěřit, že jsem tady žil tak dlouho.“ Na Zélandu vlastní les a farmu, kde pěstuje organickou zeleninu. „Nikdy jsem to neověřoval, ale bylo mi řečeno, že jsme největším dodavatelem bio brukvovitých plodin, tedy brokolice, kapusty a květáku, na Novém Zélandu,“ prozradil režisér magazínu GQ.
Před deseti lety se s manželkou vydali veganskou cestou. „Za celých deset let mi do obličeje nepřišla ani jedna molekula zvířete, o které bych věděl. Jsem zdravější, než jsem kdy byl, a většina těch mlaďochů se mnou nemůže držet krok,“ tvrdí v rozhovoru. Proto taky pro Netflix společně produkovali dokument Ti, kdo mění svět o sportovcích, kteří konzumují rostlinnou stravu. Blockbustery, na něž čekají kinosály, mají ovšem potenciál oslovit daleko víc lidí, a tak se Cameron rozhodl pokračovat v rozvíjení vesmíru Avatara, díky čemuž může dál šířit témata udržitelnosti a úcty k přírodě. Mimochodem catering při natáčení byl veganský.
Souběžně s druhým Avatarem natočil i třetí díl, který má přijít do kin v roce 2024, a v plánu už jsou i pokračování číslo čtyři a pět vždy s dvouletým odstupem. Na žádné další filmy se (alespoň prozatím) nechystá.
Kosmetiky z Pandory
S filmem přichází limitovaná kolekce dekorativní kosmetiky, která je první spoluprací značky NYX Professional Makeup a společnosti Disney. Produkty respektují barevnou atmosféru filmu a udržitelný koncept, většina z nich je veganská. Vedle očních stínů nebo lesků na rty řada zahrnuje i osvěžující mlhu na obličej nebo speciální SFX barvu na obličej a tělo v ikonické modré barvě. Kosmetická značka vyzývá fanoušky, aby zveřejnili svůj look s použitím produktů z limitované edice na sociálních sítích s hashtagy #NYXCosmeticsForAvatar, #Avatar, #AvatarTheWayOfWater. Za každý z nich pak věnuje jeden dolar globální ekologické organizaci The Nature Conservancy. Celkem se zavázala darovat 50 tisíc dolarů.