Do redakce se nám dostalo na zkoušku Volvo XC60 B4 mild-hybrid. A tak jsme si řekli, že testování pojmeme trošku jinak. A to z pohledu muže a ženy. Jak dopadlo SUV s minimalistickým designem na cestě pokryté zmrzlým sněhem a v jakých situacích nám ušetřilo mnoho nervů a psychického vypětí?
Ženský pohled
Spolehlivý ochránce
Láska na první pohled to nebyla. Volvo XC60 nepatří mezi typy aut, za kterými bych se otočila na ulici, nebo kvůli kterým bych každý měsíc odkládala bankovky do prasátka. Alespoň jsem si to ve chvíli jeho zapůjčení myslela. Ale jak už to tak bývá, člověk míní osud mění. Po nějaké době jsme si zvykla na jeho robustní vzezření, které už mi neevokovalo onu neohrabanost a jeho “atletickou postavu” jsem začínala nahlížet spíš jako na náruč, která mi během delších jízd dodávala pocit bezpečí, jistoty i ochrany. Nebudu lhát, že ač první vizuální pocit z modrého SUV nezpůsobil padání do mdlob, okouzlení na první dotyk se rozhodne konalo. Tedy hned poté, co jsem se zabořila do sedadel v kombinaci textilu a perforované jemné kůže, které si s mým tělem začaly perfektně notovat. Perfektně totiž opisovaly jeho tvar a zakřivení, a přestože jsem se vydala na několikahodinovou cestu, neměla jsem tendence se protahovat, ošívat se a zastavovat, abych si od řízení odpočinula. Což se mi stalo poprvé v životě.
Minimalistický elegán
To, co Volvu podle mého ubírá na kráse zvenčí, dohnali designéři uvnitř. A jak se říká vnitřní krása je rozhodně důležitější. Minimalistické elegantní zpracování bez zbytečných snah o extravagantní detaily vytvořilo futuristické a příjemné prostředí, z něhož necítíte zápach exhibování. Dekorativní hliníkové obložení Metal Mesh pak dodává interiéru na uklidňující atmosféře. Impozantní je i sportovní volant R-Design a řadící páka potažené perforovanou kůží.
Když uháním krajinou tak mě i během velmi dynamické jízdy překvapí klidný tichý motor a jen, co se se svým parťákem lépe sžijeme, tak jako správná milovnice hudby chci vyzkoušet akustiku a všechny možnosti, které Volvo v tomto ohledu nabízí. Že to bude zážitek vskutku nevšední značí i značka Harman Kardon, kterou je vybaven. Celkem čtrnáct hifi reproduktorů vás nechá vnímat basy i posledním kouskem vašeho těla. Optimalizaci odezvy pak zajištuje unikátní software na zpracování zvuku Dirac Unison Tuning. Nejeden má tedy chuť zůstat sedět v autě, i když už dávno dorazil do cíle a prostě jen tak sedět, cítit tóny a nechat se unášet do světa fantazie. Nebudu lhát, že jsem to několikrát za dobu výpůjčky XC60 neudělala.
Vybere restauraci a najde parkovací místo
Pro technické antitalenty, jako jsem já, je určitě výhodou i velmi intuitivní ovládání. Všeho. Od dotykového displeje integrovaného ve středové konzole po navigační systém Sensus, který rozdává přehledné pokyny. Problémem pro mě nebylo ani používání Android auto, které zvládá integrovat funkce telefonu do prostředí palubního displeje středové konzoly, odesílat zprávy, telefonovat nebo poslouchat muziku. Pro ty, kteří často na cesty vyráží spontánně a bez většího plánování, je velkou záchranou i funkce Volvo on Call. Pomůže vám totiž třeba najít nejbližší a nejlepší restauraci a rovnou odešle její polohu do navigace. I když tedy jedete zrovna sami a jste v cizím městě, připadá vám, že vedle vás sedí partner, na něhož se s výběrem podniků můžete spolehnout, stejně jako na to, že vás v klidu nasměruje až za vytouženým obědem. Záchrana po všech směrech.
O tom, že si můžete nechat předem vyhřát, nebo ochladit kabinu, najít volné parkovací místo i optimální cestu k němu a v případě nehody vám samo zavolá záchranku ani nemluvím. Když se pozastavím u parkování, což je samo o sobě většinou zkouškou pro moje nervy a často i nervy mého partnera, který mé opakované pokusy o podélné zajetí do řady často psychicky nezvládá, tak Volvo XC60 má další vychytávku. Navigační systém propojený s palubní aplikací vám totiž nejen pomůže najít nejbližší volné místo, ale přední a zadní parkovací asistent vás i upozorní na případné překážky. Pokud máte navíc i kameru s výhledem 360 stupňů, naskytne se vám pohled na okolí vozu z ptačí perspektivy. No a pokud se ani tak úplně necítíte na parkovací manévry, asistent za vás auto samo zaparkuje.
Bezpečí na prvním místě
Jelikož v autě vozím i potomstvo, tak hlavním kritériem při jeho výběru je pro mě už delší dobu především bezpečí, což všechna vozidla automobilky Volvo už léta splňují skvěle. Nejinak je tomu i u XC60. Například mnou už tolik vychvalovaná přední sedadla jsou zkonstruována, že když do vás někdo narazí zezadu, systém ochrany proti hyperflexi páteře vám pomůže chránit záda a krk. Systém City Safety zase dokáže ve dne i v noci identifikovat jiná vozidla, chodce, cyklisty a velká zvířata pohybující se před vozem. Upozorní vás na potencionální nebezpečnou situaci, může automaticky brzdit, aby pomohl zabránit kolizi. Když navíc při jízdě 50 až 100 kilometrů za hodinu potřebujete udělat úhybný manévr, pomůže vám s ním. No a mým nejlepším kamarádem, především ve městě, se stal Pilot Assist, který mi pomáhal ohlídat bezpečnou vzdálenost od vozu přede mnou a často jsem ho používala ve všudypřítomných pražských kolonách.
Volvo XC60 pro mě tedy bylo jako partner, do kterého se sice nezamilujete na první pohled, ale po nějaké době v jeho přítomnosti se ho už nebudete chtít vzdát. Se svým elegantním skandinávským designem, výbornou ovladatelností a nejmodernějšími technologiemi, které se starají o bezpečnost posádky i lidí kolem, je skvělou volbou pro každého, kdo hledá parťáka pro těžké situace na silnici.
Mužský pohled
Inovativní parťák
Nebudu lhát, že když se mi na testování do rukou dostalo Volvo XC60, mísila se ve mě radost i velká očekávání. Ať už jsem totiž během let vystřídal jakýkoliv model téhle švédské automobilky, pokaždé jsem dostal balíček perfektní výkon, pohodlí a bezpečí. Přesně to jsem očekával i od XC60 s typicky minimalistickým designem, který mě bavil hned na první pohled. Volvo se mi v tomhle případě opět trefilo do vkusu a masivní exteriér jen nahrává pověsti, kterou si Volvo už léta drží. A to bezpečného stroje, do něhož se nebojíte posadit rodinu. K testu byl k dispozici vůz s výbavovým stupněm R-design a dieselovým motorem B4, což je dvojitě přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o objemu dva litry. Musím přiznat, že mě trošku mrzí, že už se nevyrábějí klasické pětiválcové motory, protože i když auto jede hezky, zvuk pětiválce, je zvuk pětiválce.
Hrdina na sněhu
Vcelku překvapením pro mě pak bylo, že devatenáctipalcové pneumatiky i přes svoji velikost nijak nenarušovaly komfort jízdy. Klobouk dolů. To se však nedá říci o sedačkách, které se sice pyšní bočním vedením a asi by měly být jednou z chloub vozu. Při delší jízdě mi ale nevyhovovalo jejich příliš sportovní ztvárnění a tuhost. V tomto případě bych tedy asi volil raději jejich komfortnější verzi, což je možné u stupně výbavy Inscription. Něco na sedačkách jsem si ale v zimním počasí určitě pochvaloval. A to, že byly stejně jako volant a čelní sklo vyhřívané. Celkově jsem vlastně rád, že sem si mohl Volvo XC60 projet v nevlídném počasí. Právě na sněhu se totiž projeví jeho vlastnosti, kvůli kterým by se právě člověk klidně plácl přes kapsu a pořídil si ho. Pohon všech kol fungoval i na namrzlé a zasněžené cestě na hory výborně. A i když je samozřejmě znát váha auta, několikrát jsem dokonce právě na namrzlém sněhu na kopci zastavil a s úsměvem na tváři šel pomoct uvíznutým řidičům, kteří mi pak vděčně mávali, poté co se kolem nich Volvo opět rozjelo téměř jako na asfaltu.
Co se týká interiéru, jak už jsem se zmínil, jde o minimalistické pojetí, žádné výstřelky a snaha o to šokovat. Většina funkcí se pak ovládá na středovém monitoru, který automobilka nazývá Sensus. A to od nastavení klimatizace po Apple CarPlay, kde lze konečně využívat i navigaci Vaze. Na XC 60 je navíc perfektně vidět, jak jde Volvo s dobou. Zvlášť přístrojová digitální deska zapadá do módních hitů posledních let, i když mě právě v kontrastu jinak precizně sladěných vychytávek poněkud zarazilo, že možnosti personalizace jsou zatím poněkud malé, jelikož lze vybírat pouze ze čtyř stylů, přičemž uprostřed může být navigace nebo audio. V tomto ohledu mi možnosti přijdou zbytečně nevyužité.
Pro rodinu i starého mládence
Zvlášť při pozdních cestách z práce jsem byl nadšený z LED předních světlometů s automatickými dálkovými světly, které dokázaly výborně stínovat protijedoucí nebo přede mnou jedoucí auta, což je jedna z dalších věcí, které na rozdíl od jiných vozů fungují u Volva precizně. Dalším příjemným překvapením pak byl Pilot Assist. Jedná se vlastně o kombinaci adaptivního tempomatu a asistentu udržení v jízdním pruhu. Ušetří vám spoustu nadávek a nervů hlavně v kolonách a během krátkých zastavení, kdy funguje bez zásahu řidiče. Musíte si ale dát pozor, aby na silnici byly nakresleny pruhy. Hodí se především, když jedete na delší cestu, jelikož vydržíte za volantem delší dobu svěží. Systém je funkční až do 139 km/h, maximálně ale po dobu cca 20 vteřin. Poté musíte dát autu vědět, že řídíte. Abych se přiznal, měl jsem nutkání zapínat pilota všude, ale manželka měla pořád něco proti, jelikož technologiím moc nevěří.
Volvo XC60 splnilo to, co jsem od něj očekával. Je bezpečným a inovativním autem na denní užívání, se kterým můžete na nákup i na dovolenou, je skvělou volbou pro svobodného chlapa i pro rodinu. Kdybych to měl shrnout tak prostě dostanete technologie XC90 za méně peněz a v o něco menším voze. Možná bych jen čekal menší spotřebu než 8 litrů, okolo nichž spotřeba oscilovala. A to mi vzhledem k mild-hybridnímiu pohonu přišlo dost.