Funkční oblečení nemá zrovna snadný úkol. Musí podpořit fungování našeho organismu při zátěži a zároveň nás chránit před venkovními vlivy. Sportovní syntetika byla přímo stvořená pro super výkon, leckdy je v lepší „kondici“ než my sami. Jenže žijeme v době, kdy už každý centimetr látky výrazně prohlubuje ekologickou stopu, a je třeba se dívat nejen na barvu legín.
Dělat něco pro své tělo je dobré, pořídit si k tomu kvalitní oblečení také, ale přemýšleli jste někdy o tom, jaký dopad má výběr takového kousku na životní prostředí? Fitness trend v posledních letech sílí a s ním posiluje i trh se sportovním oblečením. Celosvětově dokázal v roce 2019 vyprodukovat tržby kolem 181 miliard dolarů a částka se má do roku 2025 navýšit o dalších zhruba 27 miliard (data ze Statista Research). Značky těží ze změny spotřebitelských požadavků, roste zájem o zdraví a pohodu, aktivní styl a zároveň rušnější doba způsobily, že sportovní oblečení se stalo součástí každodenního života.
Kam až sahá syntetika
Vznikla v roce 1935 jako levnější alternativa k přírodním materiálům. O 45 let později už ale polyester překonává bavlnu a stává se v globálním měřítku nejdominantnější textilií. Pro své funkční vlastnosti si i ve světě sportu získává své důležité místo. Skvělý transport vlhkosti, tepelná izolace, prodyšnost, větru vzdornost, nepromokavost, schopnost snášet extrémní podmínky. Řada syntetických tkanin neabsorbuje vodu a jsou rychle schnoucí, takže se při cvičení nebudete topit v mokrém tričku. Aby ale bylo jasno, pocení je přirozená věc a k tréninku patří. Tělo se s ním vyrovnává s fyzickou zátěží. Když se začneme hýbat, vzrůstá tělesná teplota, kterou následně termoregulační systém vrací skrze pot do „normálu“. Kaluže potu na těle vám ale k ničemu nepomůžou, musí se z pokožky odpařit. A tak na scénu přichází oblečení. Pokud zvolíte správné, poslouží jako transportní vrstva, která odvede pot pryč ven do okolí. Nefunkční materiály vlhkost blokují (natáhnou pot, ale už ho neodvedou pryč), látku ponechávají mokrou a v případě špatného počasí vám při pohybu venku může hrozit dokonce i podchlazení. V létě naopak přehřátí.
Příroda je silný soupeř
Od bavlny, jakkoli je příjemná a bio, raději při cvičení upusťte. Na místo toho si oblékněte například merino či tencel, dvě největší hvězdy přírodních funkčních vláken. Výhodou je, že jsou naší pokožce přirozenější, a jste-li citlivější povahy, tak vám možná budou oproti umělému nylonu či polyesteru vyhovovat více. Na rozdíl od bavlny s vlhkostí pracují jinak a zajišťují optimální klima pokožky. Merino je přirozeně prodyšné, dokáže regulovat tělesnou teplotu a udržuje si dlouhou svěžest. Tencel ve srovnání s bavlnou vstřebává dokonce o 50 procent více vlhkosti, přenáší ji však dovnitř vlákna, čímž zabraňuje tvorbě mokrého povrchu. Na rozdíl od syntetiky je tu ještě jedno velké plus. Příroda voní. I průzkumy ukazují, že se na přírodních materiálech množí méně bakterií, takže oblečení krátce po cvičení nezapáchá. Na výrobu polyesteru se ročně použije 70 milionů barelů oleje, zmiňuje Erica Fyvie ve své knize Trash Revolution: Breaking the Waste Cycle. Spotřebuje se mnohonásobně více energie a podle Stockholm Environment Institute je její množství spolu s emisemi CO₂ produkovanými tunou syntetického vlákna exponenciálně vyšší než u těch přírodních. Pro představu – emise CO₂ na tunu polyesteru dělají 7,2 až 9,5 kg, zmíněná bavlna to zvládne na úrovni 2,35 až 5,89 kg.
Dalším červeným vykřičníkem jsou mikroplasty, drobná plastová vlákna vypouštěná z oděvů během praní, která následně mohou kontaminovat vodu. Z analýzy Plymouth University ve Velké Británii vyplývá, že mikroplasty se z praček dostávají do světových řek a oceánů a tam se mohou stát potravou živočichů. Ve vodě se plasty rozkládají roky až desetiletí, jejich hromaděním vznikají ty děsivé plastové ostrovy, mořský život i celý potravní řetězec trpí.
Co na to sportovní značky
Když tohle všechno sečteme a vynásobíme množstvím nakoupeného oblečení, je tu problém. Existují značky, které chtějí čelit těmto výzvám a usilují o větší ekologičnost. Patagonia, Houdini Sportswear, Ecoalf. Ty už od počátku své existence nastavují udržitelné hodnoty a ukazují, že to má smysl. Trendem jsou látky z recyklovaných PETek a dalšího plastového odpadu, což šetří primární zdroje a ulevuje oceánům a skládkám. Proslulá je v tomto ohledu výrobní společnost ECONYL®, která své regenerované nylonové vlákno kompletně produkuje z průmyslových odpadů, jako jsou rybářské sítě, koberce a další textilie. Každých 10 tisíc tun surového materiálu tak ušetří 70 tisíc barelů ropy a 57 100 tun produkovaného CO₂. Přitom co do funkčních vlastností nepoznáte rozdíl, recyklované vlákno je stejně účinné jako zcela nové.
Navzdory všemu mohou některé jedince eko faktory odrazovat a raději sáhnou po přírodě. Merino je stoprocentně přírodní, obnovitelné a biologicky odbouratelné vlákno (tedy pozor na drsné praktiky typu mulesing), které se díky inovativním výrobním technikám hodí pro sportování i outdoorové aktivity. Důkaz hledejte u asi největšího „merino propagátora“ – u značky Icebreaker. Má antialergické vlastnosti, je prodyšné, odolné proti UV záření a při likvidaci neškodí. Čisté vlákno se přirozeně rozloží a pomalu uvolní cenné živiny zpět do půdy. Také v případě tencelu můžeme mluvit o udržitelné výrobě. Materiál z rostlinné říše vyvinutý společností Lenzing pochází z eukalyptového dřeva a je přirozeně obnovitelný a stoprocentně biologicky rozložitelný. Vlákno se zpracovává v uzavřeném oběhu, to znamená, že všechny látky se při výrobě zachytávají a znovu využívají, což vede k nižší odpadovosti a znečišťování životního prostředí. Je odolné, pevné a působí antibakteriálně.
Za jaký tým kopat?
Jednoznačná odpověď neexistuje. Záleží na vás, co vám nejvíce vyhovuje a v čem se cítíte dobře. Někdo sází na „nabušený“ výkon syntetiky, jiný preferuje přírodní cestu. V každém případě platí, že byste měli investovat nejen do sebe, ale i do životního prostředí – třeba tím, že si vyberete o něco dražší kousek (co si budeme povídat, triko za 200 Kč u zmíněných značek nekoupíte), který vám ale vydrží déle, a nebudete nakupovat každý týden nové „trendy“ kousky. Zajímejte se, přemýšlejte a hýbejte se s čistým svědomím.