Na vánoční čas obdarovávání a hojnosti se letos čeští šperkaři zvlášť dobře nachystali. Co jméno, to nová kolekce. Chcete na sobě nosit světlo, mrak, nebo klid?
Anežka Juhová – Taro
Kolekce odkazuje ke starodávné rostlině, vzácnému koření Taro. Tato plodina je známá nejen díky svým okrasným listům, ale především bohatství, které ukrývá v zemi – kořenům, jež jsou pohledem lidí to nejvzácnější, co rostlina má. Hlavní inspirací kolekce je proto rovnováha, toho navrchu a dole, venku a uvnitř, dynamika jejich různorodosti. Tvarosloví šperků nás mají utvrzovat v tom, že jedno neexistuje bez druhého. Organické bez exaktního, tvrdé bez jemného. Do organických tvarů inspirovaných amorfní estetikou začala designérka zapojovat drahé kameny, jako jsou rubíny, smaragdy, safíry, ale také onyxy nebo ametysty. Taro přirozeně navazuje na autorčinu předchozí kolekci In Motion, ve které se designérka zabývala šperkem jako předmětem zkoumání okolní krajiny.
Dana Bezděková – Triffid Novus
„Objevuji dál svou smyšlenou a jedinečnou rostlinu, ale nečekejte ode mne nějaké jemné kvítky, spíš trochu nebezpečnou flóru. Perly se lesknou jako rosa na mechu, prsteny na rukou rostou a nabírají dech. Kovové liány padají z uší ve formě řetízků na ear cuffech. Tvořím šperky, které kopírují samotný život. Svírám ho v dlani a nechávám znovu vykvést.“ Taková slova pro anotaci své nové kolekce volí stálice českého současného šperku.
Blueberries – Cumulus
Designérka Markéta Richterová se zhlédla v mracích a dalších atmosférických jevech. Formou také navazuje na minulou práci, nazvanou Pénelopé. Kolekce zahrnuje sérii stříbrných prstenů Clouds vyrobených pomocí pera 3Doodler, malé ruční 3D tiskárny. Prsteny jsou doslova nakresleny jedním tahem do PLA plastu, následně odlity do drahého kovu. Vznikla tak krásná nepravidelná struktura, která připomíná oblaka. Beránci na nebi semknuti v prstenu. Hlavní částí kolekce jsou pak šperky vyrobené z drobných kuliček, poskládaných vedle sebe do řady. Stříbrné řady jsou zvlněny kolem prstů, jako padající hedvábná stuha. „Prastará zlatnická technika granulace byla pro nás vždy velkou inspirací. Kulička po kuličce jako když mrak zkondenzuje kapku po kapce. Celá kolekce je vyrobená ručně, lokálně tady v Praze a je k prohlédnutí i ke koupi u nás v showroomu BackYard na Praze 1,“ sděluje všem zájemcům Markéta Richterová.
Eliška Lhotská Jewellery – Pretty Bloody Good
„Předpovídej svou budoucnost, sbírej stříbrné kůstky pro štěstí,“ tak uvedly Eliška Lhotská Jewellery a fashion brand PBG letos v létě první společnou kolekci šperků. Název Pretty Bloody Good (sakra dobrý) je slovní hříčkou s názvem značky PBG a zároveň i referencí na tradiční věštění budoucnosti, konkrétně z ohlazených zvířecích kůstek. Ty symbolizují touhu po dokonalém životě a zároveň konfrontaci s jeho pomíjivostí. Eliška Lhotská na říjnovém Designbloku rozšířila Pretty Bloody Good o nové, koncepčně i vizuálně extravagantnější modely, uvedené pod vlastní značkou. Na stříbrných řetízcích se houpou symboly, jako jsou figura těhotné ženy či hodinky, coby připomínka ubíhajícího času. Miniatury mobilu nebo nabíječky zde zase zastupují předměty, které nás o čas okrádají a mají nad námi nadvládu. Náušnice zdobí věštecká koule, z dvojprstenu coby smartphonu vystupuje 3D koláž v podobě sevřených rukou do srdíčka, známý emotikon v on-line komunikaci. „Tyto objekty jsou pro mne i určitým deníkem, zápisem jedné matky, která pohlíží na budoucnost s obavami,“ přibližuje své volnější, přičemž stále nositelné šperky Eliška Lhotská.
Janja Prokić – Lumo
Premiéra kolekce inspirované světlem se odehrála v Janjině novém obchodě na Malé Straně (U Lužického semináře 11). „Doba, ve které žijeme, je komplikovaná a často můžeme sklouznout k temnotě. Ať už to byl covid trvající přes dva roky, nebo pak válka, člověk sám musí cíleně hledat dobro kolem i uvnitř sebe, aby měl chuť žít a posouvat se někam dál,“ říká Janja Prokić. Symbolem její kolekce je plamínek. „Když si vybavíme staré obrazy z kostelů, tak právě plamen svíčky nese symbol světla. Stejně i oheň. Už od prehistorické doby, kdy lidé žili v jeskyni, je životodárný. Oheň a světlo vnímám jako život, a v kolekci Lumo jsem to chtěla vyjádřit,“ popisuje jedna z našich nejznámějších tvůrkyň autorského šperku. V nové kolekci jsou použity kameny top kvality, například morganit, tanzanit nebo vzácný spessartin.
Loro Oro × Hanzelová atelier
Ohnivá energie a excentričnost jedinečnosti se spojují v divokou magii. Kolekce šperků vzniklá v kolaboraci Loro Oro se slovenskou šperkařkou Nikol Hanzelovou nese fascinaci nezkrotnými plameny a zasazuje jej do symbiózy s elementy vody a země. Kolekce díky tomu působí autentickou energií. „Kreativní kolaborace je pro mě skvělý způsob, jak se učit a zkoušet něco nového. Ponořit se do tvorby s člověkem, se kterým se vydáváme na společnou cestu a stvoříme produkt, jenž v sobě nese myšlenku. Tvorby Nikol jsem si všimla minulý rok a hned jsem ji oslovila, abychom se na tuto cestu spolu vydaly,“ řekla Alina Janovskaja, zakladatelka značky Loro Oro, pro niž je tato spolupráce první, která rozšiřuje její nabídku kabelek.
Maria Kobelova Studio – Aaru
Při tvorbě šesté kolekce si Mária Kobelová kladla za cíl nabídnout střípky ráje skrze tvary nových šperků a jejich variabilitu. Inspirována abstraktními představami různých náboženství a filozofických směrů, si vlastní ráj vykládá jako uvolněnost, klid, svobodu, hojnost a rozkoš. Do těchto čtyř skupin rozděluje i novou řadu. „Pro staroegyptskou civilizaci tímto rájem bylo Aaru – pole hustého rákosí, svět, ve kterém se nemusí člověk hnát za obživou, nýbrž ji jen brát a přijímat, užívat si každý moment bytí a každý jeho detail. Podobným rájem pro mě při vzniku kolekce bylo mé nové vi#nohradské studio,“ popisuje vztah kolekce k prostoru (Varšavská 15). Kromě náhrdelníku, prstenů, náramků a náušnic tentokrát poprvé Mária vytvořila i brože. Při výběru mohou zákazníci zvolit stříbro, pozlacené stříbro, různé barvy zlata a opracování do vysokého lesku či matný efekt pomocí technologie pískování.
Vika Mayzel – B.A.I.T
Izraelská designérka usazená v Česku vytvořila šperky, které symbolizují křehkost bytí, sílu poutníka i propojení našich osudů a pouto s domovem. Nejvíc ji ovlivnila válka na Ukrajině, protože její rodina odtud pochází a ona sama tam strávila kus dětství. „Současnost mi evokuje osud mých prarodičů před osmdesáti lety,“ přiznává Vika Mayzel a naráží na události spjaté s druhou světovou válkou, kdy se před nacismem snažily uprchnout tisíce lidí. Složitost cesty uprchlíka – poutníka je v kolekci B.A.I.T., což je hebrejské označení pro domov, ztělesněna liniemi šperků. Jednoduché tvary se začínají klikatit, zamotávat v uzly, aby se pak opět narovnaly. Někde je kov hladký a zářivý, jindy se proplete do hrubší textury. Druhým zásadním prvkem je kostka nepravidelného tvaru. Představuje domov, na který má nárok každá lidská bytost. Rukopis Viky Mayzel se proměňuje a vyvíjí. Masivní formy nahrazují textury na drobnějších elementech a složitější šperkařská práce, kterou představuje například dlouhý výrazný řetěz, co se dá nosit na několik způsobů. Poprvé také uvádí mono náušnici cuff a minimalistickou brož.