Co pro vás znamená nákup oblečení? Nakupujete průběžně, sezonně, když něco potřebujete, nebo jen z rozmaru, že něco chcete? Přinášíme tipy na české obchody a návrháře, kteří fandí udržitelnosti.
Velké módní značky ročně vyprodukují až devět kolekcí. Samozřejmě ani zdaleka se veškeré oblečení neprodá. Některé značky se dříve kasaly, že oblečení raději zničí, než by ho zlevnily. Ano, vysloužily si kritiku. Velké globální řetězce vytvářející masovou produkci zaváží svoje obchody novým zbožím dvakrát týdně. To je neprodatelné!
Naštěstí jsou značky, jež si uvědomují, že toto tempo je neudržitelné. Zdaleka nejde o značky, prodávající lněné batikované haleny pro lidi vyznávající alternativní styl života. Světové brandy jako Miu Miu nebo Balenciaga proto pracují s již dříve vyrobenými materiály.
Zuzana Kubíčková, která vyniká ateliérovou tvorbou, vytvořila řadu nazvanou Pop, kterou soustavně doplňuje o další kousky. Je to tak nekonečná řada, proměňující se ve své vlastní navazující evoluci. K velkým propagátorkám uvědomělé módy patří i ta z nejpovolanějších. Liběna Rochová, která myšlenku zapracuje do každé ze svých kolekcí, stejně tak se ji snaží vštěpovat svým studentům. Na tyto myšlenky navazuje absolventka UMPRUM Mia Jadrná, která oblečení přešívá ze sekáčových kousků, ale i z kousků ateliérů českých značek jako Laformela nebo Tereza Rosalie Kladošová. Současně využívá odložené látky z dalšího českého projektu Textile Mountain u Lenky Vackové. Další letitou a výraznou vlaštovkou české módní scény je značka Leeda Lucie Kutálkové, která termíny jako slow a fast fashion a udržitelnost zmiňovala už v roce 2003.
Nastala doba, kdy se velmi hlasitě mluví o neudržitelné ekologické situaci a o tom, jak ji řešit. Každý může začít sám u sebe. Ve své hlavě a následně nákupních zvyklostech. Proto myšlenka „nakupuj méně a lépe“ je teď důležitější než kdy předtím.
Martin Kohout
Patří k těm, které lze označit za skutečné umělce. Jeho modely mají velmi jasně definovaný rukopis. Jde o téměř architektonické kousky, které se nesnadno nosí a mnohdy působí jako zhmotněný sen. Výrazně na sebe upozornil v roce 2018, kdy se přihlásil do soutěže Van Graaf Junior Talents s kolekcí šatů vyrobených z malířského plátna a plastu a porazil tři další účastníky. Vybojoval si tak čestné místo na lokální módní scéně.
Julie Store
Značka Julie se zrodila na podzim roku 2017 v hlavě Terezy Hoškové. Udržitelný, pomalý a vědomý styl života Terezu přiměl nejen k založení vlastní módní značky, ale také k životní změně – odchodu z města na venkov. Značka si zakládá na tvorbě vysoce kvalitního a funkčního oblečení, které má dlouhou životnost, elegantní střihy a je vyrobeno z přírodních materiálů, jako je len či bio bavlna.
We Concept
Eco. True. Love. Carefree. Hlavní misí je tvořit s láskou a zodpovědně k zákazníkovi i k planetě. Comfy outfity můžete z velké části nosit celý rok, chodit v nich ven, ale i se jen tak povalovat doma. „Chceme kultivovat fashion byznys od nadbytečné produkce, a proto vyrábíme všechny kusy formou preorders,“ říká zakladatelka značky Veronika Mušková.
On The Boat
On The Boat je značka udržitelného, eticky a ekologicky vyráběného oblečení, která se snaží řešit problémy způsobené fenoménem fast fashion. Upcyklované modely z dílny Jany Horejšové vznikly jako reakce na současný textilní průmysl. Materiál je vyroben z přírodních biovláken ekologického původu. Značka podporuje tři neziskové organizace – Farmu Naděje, Hnutí duha a Clean Ocean Project.
Project Sapience
„Projektem chci sdílet vášeň pro originální módu a kreativní činnost, která zaměstná ruce, povznese mysl a podpoří něco mnohem důležitějšího,“ říká vystudovaná módní designérka Barbora Procházková a zakladatelka konceptu Project Sapience. Autorské a technologicky dokonalé střihy zaručují originální, k přírodě šetrný šatník. Nezáleží, jestli jste naprostý začátečník, a nebo zvládáte šití levou zadní. Originální designové střihy oblečení a doplňků zvládne ušít každý.
P. P. Ateliér
„Nikdy nemáme druhou šanci udělat první dojem,“ říká Pavlína Pavlíčková, zakladatelka P. P. Ateliér. Vždy chtěla oslovit více zákazníků a poradit jim, jak získat svůj vlastní osobitý styl, nebát se, vždyť móda je hra a odráží v každém z nás svou osobnost. Každý produkt do svých kolekcí vybírá s láskou a myšlenkou, co by si chtěla oblékat ona sama, aby se cítila dobře každý den a při každé příležitosti.
Textile Mountain
O tom, že se dá mrtvý textil zužitkovat i jinak než rozemletím nebo spálením, je přesvědčená designérka Lenka Vacková. Textile Mountain je první obchod prodávající přebytkovou textilní metráž a galanterii a je prostorem pro kurzy a workshopy. Na adrese Truhlářská 6 v centru Prahy najdete materiály prvotřídní kvality, designové kousky od návrhářů, role velkých návinů i menší kousky pro drobnější využití či retro a vintage látky.
Recycle Store!
Vše začalo tím, že Martina Feitová prodávala vintage oblečení a pořádala vintage markety. Náhodou narazila na prostor ve Veverkově ulici na Praze 7, kde si otevřela obchod. Oblečení vybírala po second handech a snažila se udělat netradiční selekci s vlastním rukopisem. Postupně začala oblečení i upravovat a do krámku přibrala krejčovou. Poté přidala vlastní vyrobené háčkované a pletené kousky, které jsou z vlny z druhé ruky, tedy další způsob upcyklace.