Pokud existuje nějaký módní kousek dokonale ztělesňující nadčasovost, pak je to trenčkot. Původně vznikl pro potřeby vojáků, díky filmovým hvězdám se z něj stal ale nepostradatelný kus každého šatníku.
Tento spolehlivý svrchník překročil od dob první světové války svou původní vojenskou roli a přesunul se z vlhkých, krví zbrocených příkopů na okázalá přehlídková mola světových módních značek. Stal se osvědčeným základem šatníku módních kritiků i instagramových trendsetterů. Pro jeho užitnost na něj lidé spoléhají desítky let. „Každý člověk na světě by měl mít trenčkot. Mělo by být dost trenčkotů pro všechny – nezáleží na věku, nezáleží na pohlaví,“ prohlásila výstižně Angela Ahrendts, která v letech 2006 až 2014 působila jako CEO britského módního domu Burberry.
Za vznikem nepromokavé textilie a posléze i samotného pláště, který měl na vývoj trench coatů zásadní vliv, stojí dvojice Thomas Hancock a Charles Macintosh. V roce 1879 vynalezli látku zvanou gabardén, bavlněnou tkaninu odolnou proti povětrnostním vlivům, kterou jsou tyto kabáty proslulé. Hancock a Macintosh se svým počinem navždy zapsali do dějin módy. Původní využití kabátu bylo ale jiné. V první řadě šlo o odolný oděv pro vojsko. První světová válka se odehrávala hlavně v zákopech, což se promítlo do jména kabátu – trench je anglický výraz pro zákop, proto trench coat. Dnes tento vynález oceňuje trendová armáda složená ze širokého spektra zákazníků.
Klasika po sto letech
Díky častému účinkování v hollywoodských filmech se trenčkot záhy stal plnohodnotným módním prvkem. Vzpomeňte si na Audrey Hepburn ve filmu Snídaně u Tiffanyho, Meryl Streep ve filmu Kramerová vs. Kramer, zpěvačku Jane Birkin, modelku Kate Moss nebo divu Marlene Dietrich – díky těmto ženám je trenčkot již více než sto let považován za znak dobrého stylu.
Střih tohoto základního kousku šatníku se ani po uplynutí jednoho století příliš nezměnil. Pravidelně se objevuje na molech předních módních značek i štendrech konfekčních řetězců v jarních i podzimních kolekcích, každý slavný designér si ale tento ikonický kousek rád přemění v duchu svého cítění. Kromě původních odolných pláten tak můžete potkat trenčkot v provedení z nejrůznějších kůží, flitrovaného úpletu, saténu nebo dokonce latexu.
Tradiční značka Mackintosh, v minulosti vytvářející kabáty pro armádu, námořníky a železničáře, se proslavila právě trenčkotem. Poslední roky propůjčuje svoje know how a generacemi prověřené jméno takovým značkám jako Maison Margiela, Alyx, Le Kilt nebo Vetements.
Cena versus hodnota
Ten nejlepší trenčkot je univerzální, praktický a snadno se vrství. Ať už nový, nebo z vintage store, je základním stavebním kamenem šatníku. Pořiďte si proto nejlepší možnou verzi dle vašich finančních možností, tento kousek nikdy nezestárne. Hodnota trenčkotu je zkrátka obří, a přesně z toho důvodu jsou na tom módní domy typu Burberry tak dobře. Svou práci dělají precizně, nepoleví, což je znát na kvalitě (a je to základ, ať už děláte cokoliv). Když si pořídíte dražší kousek, časem vás vysoká pořizovací cena při výpočtu „cost per wear“ přestane pálit.
Trenčkoty jsou mnohem víc než jen hrdinové na přechodnou dobu: zvládnou téměř každou situaci v téměř každém ročním období. Vzhledem k tomu, jak je počasí náladové, není lepšího kousku, do kterého investovat. Trenčkot noste s džínami a teniskami i se saténovými šaty a jehlami.
Na závěr jedna perlička – trench coat byl od svých začátků navrhován tak, aby se pod něj vešel teplý kabát nebo festovní vlněná vsadka. What an idea! Schováte do něj prakticky cokoliv – blbý den, velkorysý nedělní oběd a když na to přijde, tak i dítě.