Jsme na počátku třetího milénia. Pořídit si značkovou kabelku z druhé ruky už dnes není potupa, naopak se z toho stává trend. Do roku 2030 má být resale trh v módním průmyslu větší než retail.
Může za to krize? Vkus? Nebo je na vině současný módní průmysl sám, protože design se vrací a vykrádá minulost, kterou neobohacuje současnost a nijak nerozvíjí budoucnost? Říká se, že velké věci nikdy nevyjdou z módy. Je to pravda. Dobrý denim, správně střižené sako, kožená kabela, kostěné brýle…
Moderní vs. módní
Lidé si často pletou slova módní a moderní. Pojem módní definuje akutnost. Prudkou současnost, která je poplatná, současná, ale ne nutně nadčasová. Moderní jsou věci převratné, inovátorské. Mají přesah, dlouhodobější hodnotu. Nezačínají ryze předmětem, spíše potřebou či myšlenkou. Posouvají hranice, inspirují druhé. Jsou nositeli hodnot. Móda je tak najednou vedle toho těkavá, plachá, nejistá. Moderní uvažování je vznosné, je nositelem evoluce.
Slow fashion
Slow, fast, high, low… móda má dnes tolik přívlastků. Jedním nákupem trička dáváte světu tolik signálů. Podporujete lokální designéry? Vyznáváte velké brandy? Nebo jen chcete nosit kus oblečení, dokud z vás nespadne? Jsme ve fázi nikoho.
Současně jako konzument/uživatel, stylista a designér věřím, že oblečení jakékoliv kvality by mělo sloužit a dosloužit. Sám jsem jeden z těch, co si koupí svetr pochybného původu v řetězci, tenisky na hlavním pražském bulváru a džíny proklamované americké značky. Nestydím se. Hrdě je nosím. Ale nikdy bych se jich nevzdal dřív, než doslouží.
V roce 2017 britský výrobce luxusního módního zboží Burberry zlikvidoval neprodané oblečení, doplňky a parfémy přibližně za 830 milionů korun, čímž vyvolal bouřlivou reakci aktivistů i veřejnosti na téma plýtvání. Než aby firma neprodané zboží výrazně zlevnila nebo darovala na charitu, nechala je raději spálit. Na svou obranu uvedla, že spalování provedla ekologicky šetrným způsobem a že výsledná energie se ukládá. Ale co morální energie?
Hodnota oděvu
Co svět v posledních letech ztratil, současně znovu začíná chápat a přijímá, je hodnota oděvu. Nepleťte si to s cenou! Hodnota obecně reprezentuje jakost, kvalitu nebo důležitost. Cena vystihuje pouze jeho tržní hodnotu. Je zrcadlem nabídky a poptávky. Mnohdy pokřivené. Ne nutně kvality nebo unikátnosti. Není to faktum. Je to marketing.
Před sto lety takto trh nefungoval. Věci se vyráběly na stálo, dnes se šijí sezoně. Mnoho i z vysokých značek pochopilo, že je nesmyslné tvořit až osm kolekcí za sezonu. Snad si to brzy uvědomí i konzumenti.
Kam vyrazit pro oblečení a doplňky prověřené časem?
Redlips Cocktail Vintage
V červnu 2022 si Simona Hynková splnila svůj velký sen a na žižkovské adrese Baranova 6 otevřela Redlips Cocktail Vintage. Rohový krámek přitahuje nadšené milovnice nadčasového oblečení, ale i skla, porcelánu a dalších krásných výjimečností. V krámku najdete i pár věcí, které nejsou úplně vintage, ale zaslouží si být dále nošeny, poznáte je podle visaček „recyklace fast fashion“.
Vintage No Introductions
Filip Blažek nejprve on-line prodával trička s motivem hudebních kapel. Poté se rozhodl v centru Brna otevřít kamenný obchod a sortiment výrazně rozšířit. Vznikl tak dnes již legendární obchod s názvem Vintage No Introductions. Store v moravské metropoli nyní nabízí vintage oblečení, trička kapel a filmů, ale najdete tam také mnoho bund, kalhot nebo mikin s kapucí z celého světa.
Anima Tua
Co by kamenem, lodičkou od Louboutina a psaníčkem Dior dohodil, za rohem od těch nejluxusnějších světových značek na bulváru Pařížská sídlí v jedné z přilehlých ulic butik Anima Tua. Na ulici Elišky Krásnohorské najdete pod číslem 13 skutečně poklady, tento frankofonní butik nabízí klientům opravdové skvosty. Jak z posledních kolekcí, tak i lety prověřený design.
Boho
Cílovou skupinou jsou milovníci originálního stylu, které neuspokojují nákupy v unifikovaných prodejnách řetězců. Ve vinohradském Boho nabízejí jedinečnou kolekci vintage a retro módy. Najdete tu módní doplňky, interiérové doplňky a autorské originály, to vše v atmosféře uměleckého kabinetu. Originální nadčasové úlovky potěší zdaleka nejen bohémy.
Almo
Dost možná nejstarší obchod s vintage specializovaný na streetwear v Praze je Almo. Myšlenka na vytvoření obchodu vznikla již v roce 2017. Hlavním hnacím motorem jeho zakladatele byla a stále je vášeň pro sneaker kulturu. Kdysi prodával tenisky pro zábavu na Facebooku, poté přešel na nákup a prodej celých sbírek vintage věcí. Koncept Almo najdete kousek od Karlova mostu.
Skříň
První prodejna Skříň vznikla v Olomouci v roce 2014 a druhá prodejna pak byla otevřena v roce 2017 v centru Prahy. Koncept vznikl s cílem vytvořit místo, kde si každý zákazník najde svůj jedinečný kousek, a to s výraznou slevou. V kamenné prodejně na adrese Revoluční 20 najdete kousky značek jako Prada, Burberry, Gucci, Valentino, YSL, Fendi, Louis Vuitton, Hermés a řady dalších.
Vinted
Když se Milda Mitkute v roce 2008 stěhovala, měla příliš mnoho oblečení a nemohla si vzít vše s sebou. Justas Janauskas se nabídl, že jí pomůže, a vytvořil webovou stránku, přes kterou mohla rozdat své oblečení přátelům. Jejich počin vzbudil zájem médií, a tak se zrodilo Vinted, online tržiště s použitou módou. Dnes jsou kanceláře Vinted ve Vilniusu, Berlíně, Praze, Amsterodamu a v Utrechtu, celkem působí na 16 trzích.
2nd Chances
„Pojďte s námi změnit názor na sekáče,“ hlásají na svém TikToku. Že oblečení může udělat radost více než jednomu majiteli, věří v pardubickém vintage store 2nd Chances, který si během několika měsíců od otevření získal svou skalní klientelu. Ve městě na východ od Prahy tak najdete vintage denim, sportovní kousky i formální exempláře. Tenhle výlet se vyplatí.
Scooro Coco
Butik Jitky Šramotové, který se zaměřuje spíše na pánskou vintage módu, je dnes již legendou. Téměř všechny oděvy a doplňky vykupuje přímo od majitelů. Během pečlivého výběru klade veliký důraz na kvalitu materiálů a způsob zpracování. Najdete tu převážně věci z období od 20. do 90. let minulého století. Jde o dobové originály, které byly nošeny, a pocházejí buď z tovární výroby, nebo byly ušity v krejčovském salonu.
More Than Fashion
Pavlína Kozojedová svůj vintage obchod otevřela začátkem roku 2018, kdy ani zdaleka netušila, jak populární móda z druhé ruky jednou bude. Název More Than Fashion zvolila tak, aby vyjadřoval, že nejde jen o samotný prodej módy. Důležitou roli pro ni hraje přidaná hodnota, ať už jde o příspěvky na charitu, nebo nadstandardní služby pro klientky. Oblečení k ní nosí stylisté, influenceři i celebrity, aby si následně odnesli jiné objekty touhy.
Vintage Therapy
Je to deset let, co odstartovali projekt Sneaker-mag.cz, první platformu, na které prezentovali svou vášeň k teniskám, módě a celé této kultuře. O deset let a nespočet projektů později se rozhodli zužitkovat znalosti a splnit si dětský sen a založili Vintage Therapy. Udržitelnost nechápou jen jako trend, ale nutnou součást budoucnosti módy. Oblečení není jediná věc, kterou nabízí. Ve stopách zmíněného Sneaker-magu se znovu vrací ke sdílení jejich oblíbených příběhů z módní a rapové kultury pomocí blogu a YouTube kanálu.
Rebelle
Protože chceme dát vašim cenným věcem nový domov. Protože styl nikdy nevyjde z módy. Protože milujeme předměty s vlastním příběhem… Rebelle je francouzský e-shop s pre-loved a vintage módou se sídlem v Hamburku. V Rebelle najdete jedinečnou kombinaci vysoce kvalitních luxusních předmětů od všech významných návrhářů s důrazem na autenticitu a kvalitu.
Vestiaire Collective
Je libo původní tašku Louis Vuitton? Opravdový pařížský e-shop par excellence vytvořila šestice společníků firmy Vestiaire Collective, která se specializuje na vintage produkty proslulých značek, jako jsou Celine, Dior, Louis Vuitton, Chanel. Je to tedy ideální místo pro ty, kteří se chtějí zbavit kousků, jež je po čase přestaly bavit, ale i pro ty, kteří chtějí ukořistit ikonický kus.
Armadio
Butik v pražské ulici Elišky Krásnohorské byl otevřen v červnu roku 2013 na základě dlouholetých zkušeností majitelky v oblasti módy. Myšlenka na butik se zrodila při přátelských dámských rozhovorech o plných šatnících a nutnosti jejich obměny. Nabídka se soustředí na klientky, které nejsou ochotny vydávat velké obnosy za zboží z nových kolekcí značkových butiků.
Second hand 1981
Za 1981 stojí Barbora a David, kteří second hand založili jako reakci na to, kolik zbytečného oblečení se na světe vyprodukuje. Jejich cílem je prodlužovat příběhy oblečení, které nemusí skončit v koši, ale bude dělat radost dál. Udržitelné módě se věnují od roku 2014, kdy nejprve založili značku Winwinlove zabívající se prodejem oblečení z druhé ruky. Po minimalistickém WWL dali vzniknout Second handu 1981, který umožňuje vrátit zpátky do oběhu mnohem více kousků. Pokud máte raději nakupování offline, můžete se zastavit na jednom z plánovaných pop upů v Praze nebo dalších větších městech.
Young Dust
Pražský Young Dust založila v roce 2020 dvojice kamarádů Matthias a Sebastien, kteří našli inspiraci ve vintage obchodech napříč velkými evropskými městy. Dali dohromady vlastní směs s cílem bořit stereotypy o nakupování z druhé ruky. Najdete tu typické vintage kousky, jako jsou džíny Levi’s, retro teplákové bundy Nike, Adidas nebo Lacoste, módní saka, ale také vinyly nebo plakáty.