Asociace společenské odpovědnosti spouští kampaň na podporu globálních cílů a boje proti změně klimatu. Nese název Naše planeta a je představena u příležitosti 85. jubilea Jana Saudka a otevření přihlášek do Cen SDGs 2020. Kampaně, kde jsou známé české osobnosti vyobrazené jako tarotové karty, se zúčastnili například zpěvák Tomáš Klus, violoncellistka Terezie Kovalová nebo hokejista Tomáš Plekanec.
Asociace společenské odpovědnosti se rozhodla v rámci letošního ročníku Cen SDGs poukázat na eskalující klimatickou krizi a potřebu změny našeho životního stylu. Vyhlásila tedy ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírod speciální kategorii Změna klimatu, v rámci které ocení inovativní projekty přispívající právě ke zmírnění dopadů změn klimatu.
Kampaň Naše planeta fotil světoznámý český umělecký fotograf Jan Saudek. Je to vůbec poprvé, kdy se mistr svým dílem vymezuje k aktuálnímu společenskému tématu a zapojuje se do diskuse ke změně klimatu. V kampani vystupuje podle třinácti klimatických opatření také třináct známých českých osobností, které jsou ztvárněny jako tarotové karet s poselstvím, že změna klimatu je nepopiratelná a rychlost, s jakou postupuje, je alarmující.
Od hokejisty po kuchařku
Mezi osobnostmi jsou kuchařka Kamila Rundusová (Kamu), ekonom Tomáš Sedláček, první handicapovaná žena na světě, která přeplavala La Manche, Markéta Pechová, zpěvák Tomáš Klus, violoncellistka Terezie Kovalová, tenistka Lucie Šafářová, hokejista Tomáš Plekanec, kreativní umělec a vyslanec dobré vůle Yemi A.D., farářka Martina Viktorie Kopecká, herec a autor Gastromapy Lukáš Hejlík, herečka Simona Babčáková, publicista a spisovatel Petr Ludwig, polární ekoložka Marie Šabacká a skrze autoportrét také samotný Jan Saudek.
Každá z osobností je ztvárněna v rámci jednoho tarotu a oblasti, které se změna klimatu dotýká, jako jsou například voda, sucho, tání ledovců, degradace půdy, úbytek biologické rozmanitosti, vliv znečištěného ovzduší na zdraví. Každá hvězda a tarot pak také zároveň ukazují možnosti, kterými se vydat a přispět k jejímu zmírnění. Znázorněny jsou třeba veganství, plýtvání potravinami, udržitelná móda, udržitelný životní styl, obnovitelné zdroje energie, čistá mobilita nebo třeba udržitelná architektura.
Lidstvo čelí výzvě
Každou fotku a tarot Jan Saudek ručně koloroval od modré do červené. To znázorňuje známý graf od Eda Hawkinse zobrazující růst globální teploty zemského povrchu v letech 1850-2019. Po vyskládání všech 14 portrétů vedle sebe se zobrazí dílo, které odhaluje eskalující klimatickou krizi v celé své šíři.
Asociace společenské odpovědnosti navíc přichází s kampaní Naše planeta v nelehké době. „Lidstvo právě čelí obrovské výzvě. Potýká se s dopady pandemie koronaviru nejen na ekonomiku, ale i společnost, zdraví, mezilidské vztahy i lidskou psychiku. Světem zmítají úplně nové emoce. Dokážeme v této ohrožující krizi myslet ještě na změnu klimatu? Obecně máme duševní kapacitu pouze pro jednu život či svět ohrožující krizi. Přesto jsme v Asociaci společenské odpovědnosti přesvědčeni, že je třeba o to více téma změny klimatu ve společnosti otevírat. A otevírat nejen to, ale také další témata, kterým dnešní společnost čelí. Planeta a lidstvo čelí mnoha dalším zásadním výzvám, které společně ještě musíme zvládnout,” vysvětluje Lucie Mádlová, ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Zapojení veřejnosti a darování stromů
Součástí kampaně je i aktivní zapojení veřejnosti skrze dobrovolné osobní závazky ke snížení své uhlíkové stopy. Každý si totiž může osvojit udržitelný životní styl. Možností a cest, kterými se vydat, je celá řada. Můžeme například upravit své každodenní návyky, jako jsou stravování, nakupování, způsob dopravy či způsob trávení volného času. Na webu www.globalnicile.cz si můžete vybrat konkrétní závazky, díky kterým se sníží emise CO2.
Asociace společenské odpovědnosti se v rámci kampaně také rozhodla podpořit iniciativu Sázíme budoucnost od Nadace Partnerství. Stromy totiž patří k nejúčinnějším nástrojům, jak zmírňovat dopady změn klimatu. Například tím, že zadržují vodu v půdě, ochlazují naše města a přispívají k čistšímu ovzduší naší planety. Výtěžek z prodeje obrazů osobnostem a následné dražby celého díla po konci kampaně poputuje na podporu iniciativy Sázíme budoucnost. Svou podporu můžete vyjádřit i vy a to například darováním stromu svému okolí.