Kosmetický svět každý den nabízí stovky nejmodernějších technologií, inovací, složek a přípravků, které jsou stále účinnější. Svět se ale začal proměňovat a trend je jasný – celosvětově směřuje ke zdravější kráse, která neškodí člověku ani planetě a jednou z cest k ní je také velmi důležitá recyklace.
Jen málokdo si dovede svůj den představit bez svých pečujících a zkrášlujících produktů. Jen se podívejte do své koupelny, u jednoho přípravku určitě nezůstanete, zvlášť když každý je určený na jinou část těla – na mytí, na péči o vlasy, na pleť, máme i spoustu dekorativní kosmetiky. A každá věc má svůj specifický obal. Čísla mluví jasně – každý člověk v naší zemi vyprodukuje ročně až tři tuny odpadu a globální kosmetický průmysl je na tom ročně se sto dvaceti miliardami obalů. To zní opravdu strašidelně.
Začít od sebe
Skvělým tipem a trendem v péči o krásu, která také pomáhá přírodě a celkové udržitelnosti, je používání multifunkčních přípravků. Nemusíte tak mít spousty obalů a lahviček – jeden produkt dokáže to, co několik najednou – v péči například hydratovat, vyživovat, rozjasnit, vyhlazovat, sjednocovat. To samé platí i o líčení: jedno jediné multilíčidlo můžete použít místo rtěnky na rty, na tváře místo tvářenky a na oční víčka namísto očních stínů. Obaly jsou recyklovatelné, z papíru a nebo ty, které se nedají znovu použít, se přetvoří na energii.
Jak můžu pomoci já?
Většina populace v Česku běžný odpad třídí, ale je tomu tak i s kosmetikou? Kam s plastovými nebo skleněnými obaly je jasné – existují na to speciální kontejnery. Než ale tyto obaly vyhodíte, pomůže, pokud je vymyjete. Nikdy nevyhazujte obaly s ještě nevypotřebovaným obsahem! Kovové a aerosolové obaly by měly přijít do speciálních kontejnerů nebo sběrného dvora. Jde vám z toho všeho hlava kolem? V zahraničí například existují společnosti, kde si zakoupíte jejich recyklační box, který naplníte, a oni se už o vše postarají za vás.
Vše se počítá
Na to, co udělat s použitým kosmetickým výrobkem, když se spotřebuje, myslí také stále více značek a také u nás. Tak je tomu například i u značky Sephora v jejím novém recyklačním programu. Kromě lahviček od parfémů se v blízké budoucnosti chystá recyklovat i další skleněné a plastové kosmetické obaly a vdechnout nový život vybraným obalům od make-upu. Jak proces funguje? Přinesením obalů do obchodu uděláte sice malé gesto, které se ale počítá, a pokud každý začne u sebe, bude to velký krok. Na staré obaly budou v prodejnách sloužit speciální odpadkové koše, které vždy, když se naplní, tak se jejich pytel vyjme, uzavře, vloží se do krabice a poputuje na recyklaci. Některé skleněné obaly se budou znovu používat, z těch plastových mohou vzniknout jiné výrobky, nerecyklovatelné plastové obaly se využijí pro energii. Partner značky – společnost CERDE přesně recykluje obaly podle jejich složení.
Začít už při nákupu
Zákazníci jsou stále vzdělanější a zajímá je, co kupují, více do hloubky. Mění se proto také jejich přístup při nákupu kosmetiky. U výrobků už nestačí mít pouze krásný obal a „funkční“ obsah. Proto i obchody se snaží o tom, aby při výběru byla lepší a jednodušší orientace v tom, co si zakoupíte. Tak můžete hledat jednoduchá označení. Co to znamená? Nově můžete například v prodejnách Sephora najít sekce výrobků označených „Good for you“, které ukazují, že složení výrobků má minimálně 90 procent přírodních ingrediencí, které jsou bohaté na vitáminy, mastné kyseliny a minerály, které jsou pro pleť skutečným požitkem. Do „Good for a better planet“ patří výrobky, které mají ekologicky navržené obaly vyrobené z udržitelných surovin. „Good for vegan“ zahrnuje produkty, které jsou vhodné pro vegany a které neobsahují žádné ingredience živočišného původu. „Good for recycling“ zase říká, že použité obaly je možné přinést zpět do obchodu a zrecyklovat. Flakonky od vůní a skleněné kelímky od krémů tu pak dostanou druhý život. Plastové obaly se stanou lahvemi, textilními vlákny nebo jinými předměty. Nerecyklovatelné obaly budou přeměněny v energii.
Udržitelnost jde ještě dál, s cílem zvýšit náš pozitivní dopad na společnost a na planetu – jde například o fungování prodejen (stejně tak tomu je u parfumerií Sephora), které přecházejí na zelenou energii, používají úsporné LED osvětlení i alternativní způsoby doručování, tedy využívají elektrické nákladní automobily. Změny nastávají i u pokladen, kdy se při prodeji používají papírové a zcela recyklovatelné tašky.