Pilotní projekt cirkulárního obchodu No neke!, jenž koncem roku prodával na Chodově oblečení nebo elektroniku z druhé ruky, přesvědčil k nákupu i lidi, kteří dřív použité zboží přehlíželi. Co je přimělo změnit názor a co nejčastěji kupovali?
V prosinci jsme psali o prvním cirkulárním obchodě No neke!, který se na měsíc usadil v nákupním centru Westfield Chodov, kde na 120 m2 plochy nabízel šest druhů zboží z druhé ruky: oblečení, věci pro děti, home decor, knihy, Apple zařízení a elektrokola. Šlo o pilotní projekt trvající pouze 22 dní, během nichž trojice provozovatelů obchodu – Michaela Kloudová, Noema Pšenicová a Radek Hampl – sledovala, jak lidé možnosti takového nákupu přijímají a o jaké zboží je největší zájem. Zároveň partner No neke!, výzkumné centrum InsightLab, realizoval průzkum na vzorku 383 lidí ve věku od 18 let žijících v ČR.
Zboží v top kvalitě zbořilo předsudky
Teď už jsou data vyhodnocená a vychází z nich, že cirkulární obchod má velký potenciál. Téměř všichni (96 %) zákazníci, kteří zboží z druhé ruky nikdy nekupovali, uvedli, že po návštěvě No neke! změnili názor. Jedním z důvodů, proč je second handy dříve odrazovaly, byly i obavy z nedostatečné kvality a hygieny. Ukázalo se, že pokud je obchod čistý a zboží v top kvalitě, jsou lidé ochotni utrácet více peněz, než je pro ně za zboží z druhé ruky obvyklé. Zkrátka se chtějí cítit, jako by nakupovali nové věci.
Každý čtvrtý návštěvník obchodu si něco odnesl. Lidé obecně nejčastějí nakupují použité oblečení, což se potvrdilo i během provozu. Většina prodaného zboží (63 %) byla z kategorie móda. To pocházelo ze second handů 1981 a Tak trochu jiný sekáč. Dále se prodávaly i doplňky do domácnosti nebo knihy, naopak minimální zájem byl o použitou elektroniku, byť byla v bezchybném stavu. Zákazníci to zdůvodňovali tím, že takový nákup si vzhledem k technickým parametrům potřebují více promyslet.
Lidé by také měli zájem o službu výkupu zboží, mnohdy totiž nevědí, kam s tím, co už sami nevyužijí. Z průzkumu vyplývá, že 75 % Čechů nepotřebné věci daruje (nejčastěji na charitu nebo pak v kruhu přátel nebo rodiny), 47 % je raději prodá a každý třetí Čech část těchto věcí jednoduše vyhodí. Poslední variantu volí spíše muži a mladší věkové skupiny.
Ti, kteří přišli do obchodu, nejčastěji zmiňovali jako důvod nákupu zboží z druhé ruky ekologickou stránku (49 %) a snahu zamezit plýtvání (38 %). Mezi těmi, kteří hleděli na udržitelnost, byli převážně mladí ve věku od 19 do 24 let. Třetina lidí odpovídala, že jejich motivací je snaha ušetřit. Naprostou většinu zákazníků obchodu tvořily ženy (86 %) a téměř polovina respondentů uvedla, že příjem jejich domácnosti je vyšší než 30 tisíc korun.
Kdy se znovu otevře?
Průzkum měl dát zakladatelům obchodu odpověď na to, jak a kde pokračovat dál. Polovina zákazníků se přikláněla k tomu, že takový typ obchodu chtějí vidět ve velkých nákupních centrech, 19 % by spíše uvítalo síť menších prodejen po Praze. Menší procento respondentů zmiňovalo i on-line variantu. Rozhodování, zda se cirkulární obchod opět otevře na stejném místě (případně v jiném obchodním centru) nebo v menší provozovně jinde ve městě, kdy se tak stane a jaký nabídne sortiment, ještě není u konce, proto sledujte jejich stránky noneke.store, kde najdete jak aktuální informace, tak kompletní výsledky průzkumu.