Ve sto padesáti zemích po celém světě proběhly tisíce demonstrací, kterých se zúčastnily miliony lidí. Ekologické protesty iniciativy Fridays for Future vyzývaly k většímu úsilí v oblasti ochrany klimatu a lidé napříč generacemi požadovali konec fosilních paliv i přechod na stoprocentně obnovitelné energie. Začal tak Týden pro klima, který potrvá až do 27. září.
Demonstrace proti devastaci ekosystému inspirované dospívající švédskou aktivistkou Gretou Thunberg přilákaly miliony protestujících po celém světě a staly se tak největším klimatickým protestem v historii. Podle agentury Reuters se protestující snaží přesvědčit světové vůdce, kteří se příští týden sejdou v New Yorku na klimatickém summitu, aby přijali opatření s cílem zabránit celosvětové ekologické katastrofě. Zatímco předešlé akce byly především v režii žáků škol, tentokrát byla k účasti vyzývána celá veřejnost. A v celku úspěšně. Ať už jste se totiž podívali na záznamy z Austrálie, Německa nebo Ameriky, pochopili jste, že protesty, které se snaží dostat ekologickou otázku do pohybu, rozhodně nejsou jen výsadou studentů.
Google, Microsoft i Amazon
Lavinu, kterou v roce 2018 Greta Thunberg strhla svým protestním vysedáváním před švédským parlamentem, jak se zdá, nebude jednoduché zastavit. „Změna se blíží, ať už se vám to líbí nebo ne. Miliony lidí dnes pochodují za klima, Podle odhadů 270 000 v Berlíně, 100 000 v Londýně a až 400 000 v Austrálii,” uvedla Thunberg, která se zúčastnila stávky v New Yorku, na svém Instagramu. Kromě řady osobností se ale k aktivistům z platformy Fridays For Future a nejrůznějších environmentálních organizací připojily třeba i zaměstnanci velkých společností jako Google, Amazon nebo Microsoft a internetové stránky včetně WordPress, Tumblr či Kickstarter, a to tím, že na své domovské stránky umístili reklamní banner s tematikou stávky, aby se zpráva dostala k co největšímu množství lidí.
Několik tisíc demonstrujících se k celosvětové akci za lepší ochranu klimatu připojilo i v řadě českých měst, přičemž akci iniciovali studenti z české odnože ekologického hnutí Fridays for Future. K nim se stejně jako ve světě připojila řada osobností, státní instituce nebo neziskové organizace. Zavřeno měly například i pobočky kosmetického řetězce Lush.
Včera tak odstartoval Týden pro klima, který nabídne kromě protestních shromáždění i vzdělávací a kulturní program. Další stávka je pak naplánována na 27. září.