Víte, kdo šije oblečení, které nosíte, nebo kde se na ten stylový letní top shání materiál? A jak moc se vaše oblíbená značka snaží o udržitelnost? Módní průmysl je známý tím, že má složitý a neprůhledný dodavatelský řetězec. I proto se v posledních letech mnohé značky snaží vést změnu směrem k transparentnosti a naštěstí i cirkulární, klimaticky pozitivní módě. Jedním z lídrů v této oblasti je i společnost H&M Group, která byla vyhlášena jedničkou z 250 značek v nejnovějším Indexu transparentnosti módy. A jak dopadly ty ostatní?
Módní průmysl se často vyznačuje výrobou rychlého, jednorázového zboží, které končí z velké části na skládkách. Jen v Česku podle průzkumu skončí vyhozených až 200 tisíc tun textilního odpadu a pouze tři procenta vyřazeného textilu se dál využívají. Jednou z největších světových značek, které chtějí kompletně přejít na cirkulární ekonomiku do roku 2030 a také k maximálnímu využívání materiálů po co nejdelší dobu v oběhu, je H&M. Za zmínku určitě stojí například jejich kolekce z udržitelných materiálů, v níž najdete třeba modely vyrobené z odpadních pomerančových nebo ananasových složek.
Transparentnost jako klíč
Základním kamenem pro obrat módního průmyslu k udržitelnosti je pak transparentnost značek. Jedním z prvních světových maloobchodníků s módou, kteří zveřejnili svůj seznam dodavatelů, byla v roce 2013 společnost H&M Group. Dnes už si zákazníci můžou například na arket.com kontrolovat dodavatele a továrny, které vyrábějí jejich oblíbené produkty. V loňském roce začal právě hm.com nabízet další informace téměř o všech svých produktech, jako jsou výrobní země, názvy a adresy dodavatelů a výrobních závodů, stejně jako počet pracovníků v továrně. Kromě toho se například můžete dozvědět více o materiálech použitých k výrobě konkrétního oděvu.
Není tak divu, že společnost byla vyhlášena jedničkou z 250 značek v nejnovějším Indexu transparentnosti módy, který řadí společnosti podle toho, kolik informací zveřejňují o dodavatelích, politice a postupech dodavatelského řetězce či jejich sociálním a environmentálním dopadu. Na druhém místě tohoto žebříčku se umístilo C&A se sedmdesáti procenty, v těsném závěsu pak Adidas a Reebok s devětašedesáti procenty. Další příčky pak obsadily například Esprit, Patagonia nebo Marks & Spencer.
Zlomová tragédie
Velké módní značky a jejich posuny v těchto oblastech sleduje od roku 2016 Fashion Revolution, což je největší módní aktivistické hnutí na světě, které vzniklo po zhroucení tovární budovy Rana Plaza v Bangladéši v roce 2013, kdy zemřelo více než 1100 lidí. Fashion Revolution věří v globální módní průmysl, který chrání a obnovuje životní prostředí a funguje na bázi zkoumání pěti klíčových oblastí. Index transparentnosti tohoto roku pak zohledňuje přes dvě stovky ukazatelů, které pokrývají širokou škálu sociálních a enviromentálních témat, jako jsou dobré životní podmínky zvířat, klima, nucená práce, rovnost pohlaví, mzdy, nákupní postupy, zveřejňování dodavatelů, recyklace nebo pracovní podmínky.
Gucci jako lídr luxusních značek
Z luxusních značek se v tomto žebříčku nejlépe umístila značka Gucci, kdy získala skóre 48 procent a je úplně jedinou značkou, která obdržela 100 procent v sekci Politika a závazky. Dá se říci, že ve všech sekcích si společnosti od loňského roku polepšily. Například čtyřicet procent značek zveřejňuje seznam svých dodavatelů, což je o pět procent více než loni a sedm procent odkrylo některé ze svých dodavatelů surovin, což je od minulého roku dvouprocentní zlepšení.
Více než polovina hodnocených značek ale dosáhla pouze na celkový výsledek dvacet procent nebo méně, což ukazuje, že je čeká ještě dlouhá cesta směrem k úplné transparentnosti. A tipovali byste, že italská značka Max Mara, nebo džínový velikán Pepe Jeans neposbíraly ani procento?
Koronavirus a jeho dopad
Další velký problém pak odhalila současná pandemie. „Rok 2020 začal výzvou, se kterou jsme se nikdy předtím nesetkali, a to je šíření COVID-19, který ovlivňuje celý svět, firmy i společnost. Jsem přesvědčena, že dlouhodobá vize, kterou jsme vždy měli a budeme mít i nadále v oblasti udržitelnosti, bude hrát klíčovou úlohu při řešení těchto výzev. Bude důležitější, než kdy jindy, pokračovat v naší cestě k cirkulárnímu hospodářství a udržitelné spotřebě a zároveň vytvářet prosperitu prostřednictvím pracovních příležitostí,” svěřila se Anna Gedda za H&M Group. Právě tato situace totiž odkryla ničivý dopad nákupních praktik značek, jako jsou zrušené objednávky a zpožděné platby směrem k finančně nejzranitelnějším částem módního řetězce, k pracovníkům, kteří nemají žádné úspory například z důvodu nízké mzdy, za niž oblečení šijí. Pandemie tedy nádherně předvedla, jak moc je právě transparentnost v módním průmyslu důležitá. Pokud totiž značky a maloobchodníci začnou zveřejňovat informace o tom, jak obchodují se svými dodavateli, pak možná přestanou nastávat situace, kdy nákupní praktiky tvrdě zasáhnou továrny a pracovníky. Letošní výsledky totiž ukazují, že pouze šest procent značek zveřejňuje politiku placení dodavatelů v maximální výši šedesát dnů a jen dvě procenta zveřejňují procento objednávek s včasnou platbou dodavatelům podle dohodnutých podmínek.
Udržitelné úspěchy H&M v loňském roce
|
|
|
|
|
|
|
|