Evropská unie představila návrh klimatického balíčku, který se řadí do její zelené politiky. Komise navrhla, aby byl od roku 2035 zakázán prodej automobilů se spalovacími motory a nové vozy tak nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Informovala o tom ČTK.
Tento plán souvisí s unijním cílem dosáhnout do roku 2050 tzv. klimatické neutrality. První milník by měl být ovšem už v roce 2030, ve kterém by se měly emise snížit o 55 procent oproti dnešku. Komise pak počítá s tím, že průměrná životnost automobilu je 15 let – to by znamenalo, že v roce 2050 by se po Unii nepohybovaly takřka žádné automobily se spalovacím motorem.
Podpora výroby elektromobilů
Automobilky sice budou moci vozy vyrábět i nadále, bude se k tomu ovšem pojit i poplatek za překročení nulových limitů, což by cenu těchto aut výrazně zvýšilo. Unie ale plánuje podpořit výrobu elektromobilů a podobně tak i infrastrukturu pro ně určenou – návrh počítá s tím, že členské země vystaví na každých 60 kilometrech silnic a dálnic dobíjecí stanice pro elektromobily. Řidiči s automobily na vodíkový pohon budou mít podle návrhu možnost načerpat palivo jednou za 150 kilometrů.
Jak uvedla ČTK, Sdružení automobilového průmyslu se nechalo slyšet, že stanovení pevného data přechodu na elektromobilitu může paradoxně klimatu přihoršit, jelikož pár let předtím se dá očekávat, že řidiči ve velkém nakoupí vozy se spalovacími motory. Zároveň se dá také čekat, že stáří provozovaných vozů bude narůstat.
Obavu ohledně unijního návrhu vyjádřil také český premiér Andrej Babiš – podle něj by plán měl být připraven tak, aby neohrozil tuzemský průmysl i automobilový průmysl celkově. Dnes bude o návrhu jednat nejen s místopředsedou EK Fransem Timmermansem, ale i s českými ministry. Podle toho, jaké vláda zaujme stanovisko, se bude odvíjet i následné schvalování mandátu ministrů, kteří se budou jednání o návrhu účastnit.
Vznik klimatického fondu
V rámci návrhu EK se také nabízí možnost rozšíření tzv. emisních povolenek, které momentálně mohou využívat pouze elektrárny. Nově by se jimi dalo platit i za znečišťování silniční a lodní dopravou a také za vytápění budov. V souvislosti s tím by měl vzniknout také klimatický fond, který by měl podpořit ty, kterých se dotkne pravděpodobné zvýšení cen způsobené tímto návrhem.
Cíle EU v oblasti zelené politiky jsou ambiciózní. Kromě výše uvedených obsahuje středeční návrh EK například také cíl zvýšit do roku 2030 podíl obnovitelných zdrojů na výrobě energie na 40 procent, měla by se snížit spotřeba energie, zavést uhlíkové clo či také zlepšit energetická účinnost budov.