V rámci nového výzkumného projektu, jehož smyslem je zvýšit bezpečnost cyklistů na silnicích, své síly spojila automobilka Volvo Cars s předním švédským výrobcem sportovní a bezpečnostní výstroje PCO. Výsledkem by měla být celosvětově první série nárazových testů, jejichž cílem je prověřit účinnost bezpečnostních přileb při srážce s automobilem.
Dopravní nehody, během nichž dochází ke střetu automobilu s cyklistou, často končí vážným zraněním nebo smrtí. Proto jim chce společnost Volvo Cars kompletně předcházet prostřednictvím technologií aktivní bezpečnosti.
V hlavní roli kamera a radar
Systém detekce cyklistů s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou prostřednictvím palubní kamery a radaru dokáže rozpoznat cyklisty, na které v případě bezprostředního rizika srážky řidiče upozorní, případně dá pokyn k zahájení automatického brzdění. Systém automatického nouzového brzdění plnou brzdnou silou i systém detekce chodců, jehož součástí je funkce rozpoznání cyklistů, představují technologie, které automobilka Volvo vyvinula právě v souladu se svou vizí bezpečnosti. Výzkumný projekt Volvo–POC zahrnuje celou sérii speciálně navržených automobilových nárazových testů, které jsou součástí širšího výzkumného projektu, jehož smyslem je porozumět mechanismům závažných a dlouhodobě léčených zranění cyklistů.
Konec zastaralému testování
V rámci testů jsou na hlavy figurín pro nárazové testy nasazeny přilby POC, načež jsou figuríny prostřednictvím speciálního testovacího zařízení vrženy různými způsoby do různých částí stojícího vozu Volvo při různých rychlostech a z různých úhlů. Testy vycházejí ze stávajících norem pro testování systémů pro ochranu hlavy chodců. To umožnilo společnostem Volvo Cars a POC vytvořit přímé srovnání situace, kdy je osoba chráněna helmou, se stavem, kdy tomu tak není. Současné postupy pro testování cyklistických přileb jsou velmi prosté, přičemž zahrnují například spuštění helmy z různé výšky na rovný nebo zkosený povrch, kdy neberou v úvahu vozidlo.
Zkušenosti získané v rámci uvedeného výzkumného projektu pomohou společnosti POC vyrábět bezpečnější cyklistické přilby, které při střetu cyklisty s automobilem nabídnou vyšší úroveň ochrany, zatímco automobilka Volvo využije výsledky testů ke svému dalšímu vývoji bezpečnostních technologií a opatření. „Tento projekt, na němž spolupracujeme se společností POC, představuje skvělý důkaz naší průkopnické role v oblasti bezpečnosti,“ uvádí Malin Ekholm, ředitelka bezpečnostního centra Volvo Cars a dodává, že automobilce nejde jen o to, aby vozidla splňovala zákonné požadavky a procházela testy. „Snažíme se překračovat požadavky stanovených limitů a dále zvyšovat bezpečnost na silnicích, k čemuž nám pomáhá využívání informací o reálných dopravních situacích.“
Neustála snaha o bezpečnější jízdu
V posledních letech se automobilka Volvo zaměřuje také na ochranu lidí nacházejících se vně jejích vozů. Například v roce 2010 uvedla společnost Volvo Cars na trh systém detekce chodců s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou, kterou v roce 2013 následovala detekce cyklistů s funkcí automatického brzdění plnou brzdnou silou. Obě technologie jsou součástí paketu City Safety, kterým jsou standardně vybaveny všechny vozy Volvo, a významně přispívají ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Společnosti Volvo Cars a POC již dříve spolupracovaly v rámci pilotního projektu, jehož smyslem bylo propojit cyklistické přilby s palubním automobilovým systémem za účelem snížení počtu dopravních nehod.