Handicapované a těžce nemocné děti potřebují pomoc, jejich zdraví sourozenci ale zůstávají v jejich stínu, přitom i oni potřebují pozornost a podporu. Proto vznikl Den skleněných dětí doprovázený kampaní, do které se můžete také zapojit.
„Skleněné děti jsou ty, které jsou často přehlíženy, přestože jejich příběhy jsou stejně důležité jako příběhy jejich vážně nemocných sourozenců. Chceme ukázat, že jejich odvaha a síla si zaslouží pozornost,“ vysvětluje Tereza Robinson, koučka a zakladatelka organizace Srdcem Robinson, která se věnuje rodinám s nemocnými dětmi. Tereza sama dobře ví, jak náročné to je, protože má doma syna s několika srdečními vadami, ale také další dvě zdravé děti. Před několika lety o tom vyprávěla v rozhovoru pro WHAT, který si můžete připomenout.
Lupa přiblíží to, co jinak není vidět
Symbolem její nové kampaně je lupa, která má zviditelnit a přiblížit příběhy právě těch dětí, které nemají zdravotní problémy, ale kvůli nemocným sourozencům jejich život není zcela snadný. Připadají si na druhé koleji, mohou bojovat s pocity viny nebo třeba s perfekcionismem – snaží se získat pozornost okolí tím, že budou ve všem vynikat, a zároveň nechtějí dělat potíže a přinášet rodině další starosti. Když jsou více zapojeny do péče o sourozence a domácnost, mohou trpět nedostatkem prostoru pro vlastní rozvoj. O tom vypráví také dokumentární film Ta druhá, který je zrovna k vidění v kinech.
Tyto děti se často navíc zdráhají říct si o pomoc. Abychom na ně nezapomínali, je tu Den skleněných dětí, který připadá na 19. dubna. Organizace Srdcem Robinson pro ně loni v létě uspořádala tábory, které jim přinesly tolik potřebnou zábavu, rozptýlení a aktivity, na které v rodinách kolikrát nezbývají finance, čas ani síly. V tomto roce se přidávají i podpůrné terapie zaměřené přímo na tuto problematiku.
„Srdcem Robinson pracuje s rodinami a dětmi, které naši podporu potřebují, ale také přináší do veřejného prostoru důležité téma skleněných dětí. Organizace, které nesou určité téma, mají přirozeně širší dopad – pomáhají společnosti lépe rozumět situaci těch, kdo by jinak mohli zůstat přehlíženi. Naší odpovědností je otevírat diskusi, přinášet vhled a podporovat systémová řešení tam, kde mohou pomoci. Nehledáme jednoduché odpovědi, ale chceme přispět k tomu, aby rodiny skleněných dětí měly podporu, kterou si zaslouží,“ uvádí MUDr. Jiří Ježek, odborný garant projektu.
Jak se připojit ke kampani:
1. Vyfoťte se s lupou.
2. Sdílejte fotku na sociálních sítích s hashtagem #SkleneneDeti a označte profil @SrdcemRobinson.
3. Přidejte krátký popisek o tom, proč je důležité podpořit skleněné děti.
4. Téma skleněných dětí můžete zapracovat i do svých rozesílek.
5. Pokud se Srdcem Robinson chcete navázat spolupráci, zašlete své logo a krátké poselství pro skleněné děti a jejich rodiče na mail tereza@srdcemrobinson.cz.