Jedním z nejoblíbenějších fast fashion řetězců je bezesporu španělská značka Zara, která je zároveň největším světovým maloobchodním prodejcem módy. Nyní se ale vlastníci společnosti Inditex Group, pod které Zara spadá, zavázali k zodpovědnějšímu chování. Do roku 2025 by tedy například všechny kousky jejich kolekce měly být vyrobeny pouze z udržitelných materiálů a ke konci letoška každá z prodejen ekologicky efektivní.
Svět každoročně spotřebuje okolo 80 miliard nových kusů oblečení, což je čtyřikrát více, než tomu bylo před 20 lety. Naštěstí si některé řetězce s módou pomalu začínají uvědomovat, jaké se za těmito statistikami schovávají scénáře. I proto si giganti fast fashion, jako například H&M začínají vylepšovat karmu. Právě švédský řetězec totiž nedávno představil udržitelnou kolekci Conscious vyrobenou z odpadní části sicilských pomerančů, ananasu či mořských řas. O omezení dopadu textilního průmyslu na životní prostředí se ale velmi intenzivně začala snažit především společnost Inditex, která vlastní například řetězce Pull & Bear, Bershka nebo Zara. Právě poslední jmenovaná značka by se měla do roku 2025 stát mnohem zelenější, než tomu bylo doposud.
Zara jako hybatel
Inditex Group totiž nedávno oznámila, že veškerá bavlna, len a polyester, které Zara používá k výrobě oblečení, by do šesti let měly být ekologické, udržitelné nebo recyklované. To samé platí i o obalech. Ještě o dva roky dříve by se měla začít využívat pouze udržitelná viskóza. Největší světový maloobchodní prodejce oblečení si ale vytyčil i jiné cíle, například se chce do konce roku 2019 pokusit o to, aby byly všechny obchody Zary „ekologicky efektivní“, což podle Inditexu umožňuje snižovat emise uhlíku, šetřit energii a minimalizovat plýtvání. „Musíme být hybatelem změny v celém odvětví. Udržitelnost je nikdy nekončící úkol, do kterého úspěšně zapojujeme všechny naše dodavatele,” vyjádřilo se vedení společnosti pro Daily Mail.
Zara ale také podporuje cirkulární módu, jelikož v jejích obchodech můžete odevzdávat staré kousky, kterým pak bude vdechnut nový život. Snížit přebytečné zásoby a minimalizovat odpad, který společnost produkuje, se pak prý budou snažit díky možnosti využití prodejních údajů, kterým chtějí přizpůsobit svou produkci.